Tips på inredningskurser, del 3

Här kommer tredje och sista delen av tipsen på inredningskurser. Kristina tipsade om en tvåårig utbilding i butikskommunikation i Göteborg. Så här beskrivs den på hemsidan:
"Som butikskommunikatör arbetar du i huvudsak i butik. Du stärker och förtydligar ett koncept, varumärken och sortiment genom att bygga miljöer och arrangera varor på ett säljande sätt. Det här är ett arbeta för dig som är kreativ och har känsla för färg och form, gott om fantasi och idéer och även ett intresse för försäljning och butik."

Hon har även gått en ettårig utbildning i Inredning och Design på Art College.
"Vår heltidsutbildning i Inredning & design vänder sig till dig som vill skaffa dig en rejäl plattform inför vidare studier på exvis Högskolan för Design och Konsthantverk, Konstfack, Beckmans eller motsvarande. Utbildningen innefattar en lång rad olika delämnen under fyra huvudämnesområden. De fyra huvudområdena är Design, Ritteknik, Kommunikation & marknadsföring samt Färg och form"

Tulpaner

Sköna hem ordnar inredningskurser under två dagar i Stockholm. De kostar 4 800 kr (4 290 kr om man är prenumerant).
 "Håller du alltid på och fixar hemma? Planerar och funderar och går omkring med små tygprover i väskan? Tillhör du den stora skara inredningsroade som alltid har ett projekt på gång? Vill du få större kunskap om färgsättning och bättre insikt om hur man skapar helhetslösningar? Det lär du dig på våra inredningskurser! Under två intensiva kursdagar får du grundläggande kunskap inom färg och form. Syftet är att ge dig insikt om alla de beslut som ligger till grund vid en förändringsfas i en bostad. Genom flera praktiska övningar ges du möjlighet att se helhetslösningar och inspireras du att ta initiativ till långsiktiga och ekonomiska beslut idet egna hemmet. Du får teoretiska baskunskaper om färg, dess betydelse och hur de upplevs. Du lär dig att göra analys och planering av en inredning, ett avsnitt handlar till exempel bara om möblering. Kursen omfattar flera praktiska övningar i färgkomposition och färgsättning, där du arbetar med projekt för att lära dig lösa givna problem på hemmaplan."

Både Jenny och Isa har gått en inredarutbildning på Inredningsskolan i Umeå. Du utbildar dig till certifierad inredare med en lätt inriktning på Feng shui. Det är en distansutbildning med tre sammankomster som kostar 24 500 kr. Jag fick en kommentar från Ingmarie Bodén som driver Inredningsskolan. Hon meddelade att det är tre sammankomster med sammanlagt 9 dagars intensivstudier.

Tina har läst två kurser på Edelviks Folkhögskola utanför Skellefteå på distans. Den fösta heter Svensk formgivning för mig. I kursen tittar man på de olika tidsepokerna vad gäller design och inredning med fokus på svensk formgivning. Den andra kursen heter Ljuset, färgen och rummet. Kursen handlar om ljussättning, man ska inreda
ett rum med ljus och får läsa om färger och dess påverkan. Hon tyckte att bägge kurserna var jättebra och lärde sig mycket. Om hon bara skulle läst en kurs hade hon valt den första, då den är lite bredare.

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Kommentarer
Postat av: jenny

det där i Umeå lät intressant:) Trevlig helg!! Kram/jenny

Postat av: Designtjejen

Åh.. vad kul det är med dina tips!! Hoppas att du har haft en jätte härlig fredagskväll :-) ...och att du får en jätte mysig helg!
Kram kram så länge

2008-03-08 @ 00:06:28
URL: http://designtjejen.blogg.se
Postat av: Annika

Jag har också läst inredning på Inredningsskolan i Umeå. Det är en mycket bra utbildning! Man blir certifierad inredare om man klarar en
certifieringsuppgift när skolan är slut. Jag tycker dock inte att den skolan räcker om man vill arbeta som inredare. Jag har även gått Sköna Hems kurser - de kan jag verkligen rekommendera! Det var två jättetrevliga och lärorika helger!

2008-03-09 @ 17:10:48
URL: http://www.flexinredning.blogspot.com
Postat av: Ingmarie Bodén

Jag vill bara meddela att INREDNINGSSKOLAN med feng shui(som finns i Umeå) kostar 24 500 kr. Det är tre sammankomster med sammanlagt 9 dagars intensivstudier.
Skriv gärna till mig och fråga om utbildningen!

2008-03-18 @ 16:39:39
Postat av: Catarina

Lite sent kanske att tipsa om inredningskurser men jag gör det i alla fall. =) Det finns en distanskurs som heter Färg, form och inredning på Sunderby folkhögskola utanför Luleå. Kursen är två terminer på 25%, med träffar ca 1 gång i månaden på skolan och träffar via first class däremellan.



På SverigeFinska folkhögskolan i Haparanda kan man läsa en distanskurs i ljusdesign på 25% med enbart träffar via first class.



Jag har gått båda kurserna och tycker att de var bra och lärorika.

2010-02-24 @ 21:00:26
Postat av: Susan Petrina

kan du rekommendera någon som kan hjälpa mig med lite råd kring inredning? Bor i Luleå och håller på inreda en lägenhet från 1905 i Stockholm. Den har dåligt med dagsljus och jag har fastnat. Kan inte hitta en väg färg som passar till min otroligt fin fuschia soffa grupp och samtidig funkar med lite dagsljus.

2012-11-15 @ 08:01:23
Postat av: Anna

Hej!
Funderar på utbildningen i Umeå men vill veta om den verkligen är värd pengarna.Jag har gått Sköna hems 3kurser men vill ha mer. Kan Umeå ge mig MER?

Tack för svar!
Hälsn Anna

2013-02-10 @ 16:53:51

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras inte):

Hemsida/blogg:

Din kommentar:

Trackback