Duka i bambu

Jag tycker att det är snyggt med träfat och träbestick. Sagaform har en serie som heter Bamboo med skålar, bestick och underlägg gjorda i bambu och den är riktigt snygg tycker jag. Designer är Eva och Peter Moritz .


Foto: pressbilder Sagaform

Göra blommor

Den dag jag gifter mig så ska jag absolut ha levande blommor i brudbuketten. Så detta är inget alternativ till mitt bröllop, men jag tycker att buketten var söt och jag skulle tänka mig att göra blommorna och använda dem till dukning någon gång. Tipset kommer från Martha Stewart. Hur man gör de olika blommorna ser ni nedan, men vill ni ha förklarat i ord så får ni kolla här.


Eget kollage med bilder från MarthaStewart.com

Mitt nya träfat

När jag fyllde år så fick jag detta runda träfat fyllt med stenar, snäckor och blomblad. Lite extra kul är det att några av snäckorna har jag plockat när jag var liten, så det är ett bra tips om ni vill göra en present lite extra personlig. Antagligen kommer fatet ändra innehåll lite då och då, för sånt gillar jag, se bara här!


Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

All you need is love

Jag gillar när man med enkla knep kan duka snyggt och hos Brides.com hittade jag denna idé. Man kan även använda det som bordsplacering och skriva gästernas namn istället. Det är så enkelt så att man kan göra detta för att piffa till dukningen en vardag.



Foto: Brides.com

Birds by Penttinen

Den finska glasformgivaren Anu Penttinen har designat en kollektion bestående av sex glasfåglar för Iittala. Vad tycker ni om dem? Vilken gillar ni mest?


Foto: pressbilder Iittala


 

Egendesignat halsband

Nu var det ett tag sen jag visade egendesignade smycken som jag har gjort, så därför var det dags att göra det tycker jag. Detta halsband är enkelt, men snyggt! Turkos är en härlig färg och hjärtan gillar jag!


Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM 

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Bäddset

Nu ska ni få se en bild på bäddsetet som jag fick när jag fyllde år. Det röda bryter av riktigt snyggt mot den svart/vita Eco y.t.a.-tapeten. Och mönstret är så snyggt, ett bäddset helt i min smak! Alvine Flor heter det och finns på Ikea.


Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Syrrans grattiskort

Titta vilket fint kort min söta syster hade gjort till mig när jag fyllde år! Hon är duktig min syster!! ♥


Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM 

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Servettvikning

Jag fick en fråga för ett tag sen om hur jag vek servetterna i den turkosa dukningen och självklart ska jag visa er det. Servettvikningen var också det som flest av er ville se, så därför börjar jag med detta inlägg. Ni får gärna komma med fler åsikter om vad ni vill se på bloggen, läs mer här.

Börja med att lägga servetten på bordet.



Vik ner en bit av servetten. Hur mycket du ska vika beror på hur bred kant du vill ha. Jag brukar vika lite olika mycket beroende på mönstret på servetten. Vik som du tycker blir snyggast. 


Sen vänder du på servetten och lägger baksidan uppåt.


Vik in en bit av ena kanten. Hur mycket du viker in avgör hur bred servetten kommer bli när den är klar.


Vik in andra kanten.


Vänd på servetten, så framsidan är uppåt. Till just denna servett vek jag in olika mycket på sidorna, för jag tyckte att det var snyggast när blommorna var framåt.


Nu är vikningen klar och du kan lägga i besticken. Snyggt, men väldigt enkelt! Hoppas att jag förklarade bra, annars är det bara att ni frågar.


Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Lisa Bengtsson

Ska du göra om hemma och är sugen på att göra lite annorlunda så tycker jag att du ska kolla in Lisa Bengtssons taktapet Edith. Inspirationskällan till designen är Moulin Rouge. Lisa lyssnade på Edith Piaf när hon ritade tapeten och ville att taket skulle upplevas som en drömvärld. Tapeten finns att köpas hos tapetvaruhuset Björklund & Wingqvist. Den kostar 890 kr/kvm och tillverkas efter måttbeställning.



Foto: Björklund & Wingqvist

Juicy

Ni har väll inte missat Sagaforms glas Juicy? De finns i fyra somriga färger och är designade av Lotta Odelius. Det finns även karaff och glasunderlägg i samma serie.


Foto: pressbilder Sagaform

Sånt här gör mig glad!

Titta så gulligt Linda har skrivit om mig och Evelyn! Jag blev jätteglad när jag läste de fina orden! Tack så jättemycket!! Det är alltid lika roligt när någon tycker om ens blogg och det man gör!



Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Ministudio

Både jag och Emmelie är sugna på att köpa en ministudio och vi har kollat runt lite efter bra alternativ. Men nu undrar jag om ni har några tips på vart man kan köpa ministudio till ett rimligt pris? Jag skulle gärna vilja ha en med lampor till. Vilken storlek bör man ha?

Jag skriver de alternativ vi har hittat, för kanske är det fler som letar efter en ministudio och vill ha tips. Jag fyller på inlägget om ni kommer med fler förslag så att allt är samlat på ett ställe.



Ministudion på bilden är från Kjell & Company, är i måtten 43x43x43 och kostar 599 kr. Då får man med två lampor, ett stativ, förvaringsväska och vändbar bakgrund (grå och blå). 

Hos Prylmarknaden finns en likvärdig ministudio, men i måtten 40x40x40. Till den följer det med fyra olika bakgrunder (vit, svart, röd och blå), två lampor, ett ministativ och förvaringsväska. Pris 649 kr.

Tvspelweb har ministudio i tre olika storlekar 40, 50 och 60 cm. Lampor, stativ, två bakgrunder (vit och svart) och förvaringsväska ingår. Den minsta modellen kostar 569 kr, dock kostar frakten hela 161 kr.

Ett alternativ är att göra en egen ministudio och här hittar ni ett förslag på hur man kan göra.


Foto: Kjell & Company

Blommigt hos Ellos

Jag gillar blommiga mönster och hittade två mattor hos Ellos. De finns i flera olika storlekar och just nu är det rea på dem. Jag skulle inte vilja ha dem hemma hos mig, men jag gillar dem på något sätt. Vad tycker ni om dem?


Eget kollage med bilder från Ellos
Publicerade med tillåtelse

Påslakanset Pia

Om du vill köpa nya påslakan så tycker jag att du ska kolla in påslakansetet Pia hos Perlan Living. Det är stilrent och snyggt! Jag fick ett riktigt snyggt påslakanset med lite mer färg på i födelsedagspresent, bilder kommer på det en annan dag. Och lite senare idag ska jag visa bilder på en hjärtlig sak som jag fick.



Foto: Perlanliving.se
Publicerad med tillåtelse av Pernilla Larsson

Vit dukning

Det är snyggt att duka i vitt tycker jag! Det känns så rent och fräscht! Här kommer inspiration från Duni som man kan använda till bröllop, fest eller när man bara vill lyxa till det lite i vardagen. Ibland behövs det inte mycket för att få en snygg dukning.



Foto: pressbilder Duni

Utmärkelse

Söta Evelyn som har bloggen I hemmet har gett mig en utmärkelse. Tack gulliga du, jag blev jätte glad över utmärkelsen och de fina orden du skrev om mig!! Och lite extra bra passar det idag, då det är min födelsedag. Evelyns blogg är en av mina absoluta favoriter, hennes blogg inspirerar och dessutom är hon en trevlig tjej! Jag har följt hennes blogg sedan länge och den har varit en av favoriterna under lång tid, hennes blogg tröttnar jag inte på. Så här löd hennes motivering:
"Johanna var en av de första jag upptäckte. Jag föll för hennes pyssliga och mjuka sida samt hennes fina ljusarrangemang. Denna kvinna har utvecklats enormt med sitt bloggande under dessa år."


Jag ska nu ge utmärkelsen vidare till sju av mina favoritbloggar. Jag skulle vilja ge den tillbaka till Evelyn, men eftersom jag fick den av henne så ger jag den vidare. Några vet jag redan har fått denna utmärkelse tidigare, men ni får den igen för jag uppskattar det ni gör och era bloggar!

Designtjejen: Av henne får jag massor av inspiration vad gäller inredning, pyssel och design! Och dessutom är hon en jättegullig tjej!

Hanna Björkstedt: Jag säger bara WOW! Vilka underbara bilder denna tjej tar, hon är verkligen en inspirationskälla! Så där duktig vill jag också bli på att fotografera!

Familjen Carlssons renoveringsblogg: Det är så kul att få följa renoveringen av deras hus och se hur rum efter rum blir färdigt. Malin har en bra inredningssmak och hennes lyx/budget-inlägg är riktigt bra tycker jag.

Maria Ulmefors: Jag har många gånger fått mig ett gott skratt när jag läst hennes blogg, hon har en skön humor och tjejen är dessutom duktig på att fotografera.

Camillas nya hem: Jag gillar att titta på alla fina bilder som hon visar från deras vackra hem. Hon skriver om inredning och vardagliga saker på ett personligt och mysigt sätt.

Husmusen: Frida och hennes blogg var det som fick mig att själv börja blogga. Här får man veta det senaste inom inredning och design. Hon skriver även för Family Living.

Purple Area: Vill man läsa en blogg som är bred inom inredning så ska man kolla in denna, här finns det inredningsinspiration att hämta för alla stilar.

Svart lampa

Jag skulle vilja ha en ny lampa till vårat köksfönster och Ellos har en svart lampa som jag tycker är snygg. Det är snyggt när det lyser igenom tyget tycker jag. Lampan skulle nog vara riktigt fin en mörk höstkväll.



Foto: Ellos
Publicerad med tillåtelse

Väggord

Jag tycker att det är riktigt snyggt med väggord. Den dagen vi flyttar till hus kommer jag absolut kolla efter något väggord att använda mig av. Eller kanske designar jag ett eget. Hos Perlan Living finns det många fina väggord och dessa två har jag speciellt fastnat för. Fram till söndagen den 20/7 så är det rea på väggorden, så passa på att fynda.



Foto: Perlanliving.se
Publicerad med tillåtelse av Pernilla Larsson

Svart golvspegel

Jag skulle vilja ha en svart golvspegel i vårat sovrum och har tittat runt lite. Ellos har en, men jag tänkte höra med er om ni vet något mer ställe som har en liknande? Spegeln får inte vara för bred.  



Foto: Ellos
Publicerad med tillåtelse

Mattor från Ellos

Ellos har några plastmattor som finns i fem olika färger. De skulle passa jättebra till en uteplats eller kanske i en husvagn tycker jag. Fast såklart kan man ha mattorna i sitt hem också. Vad tycker ni om dem? Vilken färg gillar ni bäst?



Eget kollage med bilder från Ellos
Publicerade med tillåtelse

En röd dukning

Inne på Dunis hemsida finns det inspiration för den som vill duka fint. För den som vill göra en röd kärleksfull dukning så har jag här samlat några tips.



Foto: pressbilder Duni

Våran balkong

Så här ser det ut på våran balkong, det är så mysigt med alla blommor runt omkring bordet och stolarna tycker jag! Det blev ingen av utemöblerna som jag visade för någon månad sen, utan vi köpte bord och stolar på ÖB. Årets färger på blommorna på balkongen är vitt och lila. Blommorna utanför ytterdörren är rosa och vita som ni sett tidigare.


Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Med dessa bilder önskar jag er en trevlig helg! Jag tar nog ledigt från bloggen över helgen, men på måndag är jag tillbaka. Då startar jag min temavecka så då hoppas jag att ni är med.




Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Flytande ljus

I höstas gjorde jag och syrran egna ljus. Det var väldigt kul att testa och antagligen kommer jag göra det igen. För att se hur vi gjorde kolla här.

När jag var inne hos Martha Stewart och kollade så såg jag ett tips om hur man gör flytande ljus. Jag tycker det är snyggt att  ha flytande ljus och blommor i en skål med vatten som på bilden, så kanske gör jag flytande ljus nästa gång. Se Marthas beskrivning här.



Foto: Martha Stewart

Min nya duk - flipp eller flopp?

I helgen var vi till ÖB och då hittade jag ett blommigt tyg som jag genast tyckte var fint. Så jag köpte det och nu ligger det på köksbordet. Det är fint, men jag vet inte riktigt om duken passar så bra där. Jag tycker att det blev lite för mörkt med en svart duk, vi har svarta stolar. Plus att vi har den blommiga tapeten i köket, så nu är det två olika blommönster. Vad tycker ni, flipp eller flopp?


Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Glöm inte min temavecka som startar nästa vecka,  mer information finns här.



Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Era favorittidningar

För drygt en månad sen frågade jag er vilka era favoritinredningstidningar var. Jag tänkte att det kanske kunde vara kul att sammanställa svaren, precis som jag gjorde förra året och se om det är någon skillnad.

Den överlägsna favoriten verkar vara Plaza Interiör. Sen kommer tidningar som Family Living, Hus & hem, Sköna hem, Allt i hemmet, Hem ljuva hem och Residence. Även tidningarna Drömhem & trädgård, Elle interiör, Living etc, Lantliv, Towe, Plaza interiör och Hus & hem nämns.

Så här skrev jag i sammanställningen förra året när jag ställde samma fråga:
Jag har sammanställt era svar och favoriterna tycks vara Allt i hemmet, Drömhem & Trädgård, Plaza Interiör, Family Living, Hus & Hem och Elle Interiör. Några andra tidningar som även nämns av er är Hem Ljuva Hem, Lantliv, Sköna Hem, Residence, Vakre Hjem och Mad & Bolig.


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Utmärkelse

Jag har fått en utmärkelse av Åsa. Tack snälla, jag blev jätteglad! Detta är hennes motivering:
"Fina foton och bra inredningsinspiration."

Jag ska ge utmärkelsen vidare till fem bloggar som inspirerar mig och gör min dag.

Evelyn fyller sin blogg I hemmet med massa inspirerande inlägg och fina bilder! Hon har även en fotoblogg.
Pernilla är en inspirationskälla i inredningsvärlden med alla härliga inlägg och nu även den fina webshopen!
Fotografen Emelie Ohlsson är riktigt duktig! Hon visar underbara foton blandat med fototips och vardagliga inlägg. En tjej som har kommit långt trots sin unga ålder. Hon inspirerar många andra att satsa och våga!
Inne på bloggen Dahlarna hittar jag alltid massor av inredningsinspiration och härliga inlägg!
Karin på bloggen Ellas inspiration har alltid fullt med idéer och är en kreativ tjej.




Ni har väll inte missat att jag ska ha en temavecka som startar på måndag? Ni kan börja fotografera och förbereda redan nu om ni vill. Läs mer om den här.