Min nya vita skål

Nu kommer fler bilder på vad jag beställde från Perlan Living. Och fler har jag kvar att visa också. Ett svart Hälsingland fat fick mamma på mors dag och ett vitt beställde jag till mig själv.


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Ny lampa till köket

Härromdagen satte prinsen upp våran nya lampa i köket. Den kommer från Markslöjd och heter IOS 20. Den finns i svart och brun krom och i två olika storlekar. Vi köpte den lilla bruna.


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Fina krukor

Om jag hade en trädgård så skulle det gärna få se ut så här. Jag tycker att det är riktigt snyggt med zinkkrukor till uteplatsen eller balkongen. Bilden kommer från Jysk.



Foto: Jysk

Det blommar på balkongen

Den snygga zinkkrukan som jag fick av mamma och syrran blommar för fullt och jag upptäckte härromdagen att blommorna är i flera olika lila färger. Riktigt snyggt! Förra året planterade jag gula, lila och vita blommor på balkongen. Vilka färger det blir i år kommer ni få se längre fram när jag har köpt blommor, planterat och fixat där ute.


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

So you think you can blog

Idag är det dags igen att rösta på Sandra i tävlingen So you think you can blog. Det är tredje omgången i tävlingen och efter veckans slut är de 20 deltagare kvar. Rösta här.


Systemkamera

Min kamera är helt okej, men eftersom jag älskar att fotografera och gör det väldigt mycket så vill jag köpa en systemkamera. Så nu tänkte jag höra med er om ni har några bra tips. Har ni någon systemkamera som ni rekommenderar? Har ni köpt till något objektiv eller annat för att kunna ta ännu bättre bilder? Alla tips är varmt välkomna!

Jag mailade fotograf
Anna Evenius och hon var jättegullig och gav mig massa tips. Titta in på hennes portfolio som är fylld med vackra bilder! Och hennes blogg är också värd ett besök.



Skärmdump Annaeveniusfotograf.blogg.se

Bestick inspirerade av svenska fjällen

Denna vår lanserar Gense bestickserien Peak, som är den femte serien på två år. Inspirationen till designen fick Gense i den skandinaviska fjällvärlden. Peak är formade med spetsar som ska likna berg och den mattpolerade rostfria ytan ger ett frostigt intryck.


Foto: Gense
Publicerad med tillåtelse

Villa UH1

Villa UH1 är ett unikt enfamiljshus i Saltsjö-Boo, Stockholm, ritat av RB Arkitektur och Rachel Belatchew. Huset är byggt i en slutning och det märks att de har satsat på att det ska flyta in med omgivningen. Huset har grönt sedumtak för att förstärka närheten mellan hus och landskap. Inomhus är det vitt, ljust och luftigt. I dagarna ordnades en visning av huset för allmänheten. Klicka här för att ta er en titt.

Vad tycker ni om huset?



Foto: Unika Hem Skandinavien AB

Min dekorationspinne från Perlan Living

Jag fick min leverans från Perlan Living härromdagen och Pernilla va gullig och skickade med godis och en dekorationspinne tillverkad av Emma Design. Den sitter nu i en av mina blommor. Fler bilder på vad jag beställde kommer en annan dag. Önskar er alla en trevlig helg!


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Block Design

Block Design presenterar sin nya vas Block Vase, som är designad av Tara Ashe. Designen är ren och lätt, vilket är typiskt för det engelska företaget. Block Vase är tillverkad av glas och akryl och finns i många olika färger



Foto: Block Design

Pärlor

För ett tag sen hittade jag en relativt ny butik i stan som bland annat säljer pärlor. Tyvärr så verkade det inte gå så bra med pärlorna så de såldes ut för halva priset. Jag passade då på att fynda och köpte allt detta för en väldigt liten summa. Så nu är jag sugen på att pyssla och göra smycken.


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Inredningstidningar

I fredags när jag kom hem så låg senaste numret av Drömhem & trädgård i brevlådan. Det är alltid lika roligt tycker jag! För ungefär ett år sedan frågade jag er vilka inredningstidningar som är era favoriter. Tänkte att det kunde vara kul att fråga igen och se om det är någon skillnad på svaren mot förra året.

Vad tycker du om inredningstidningar? Har du någon favoritidning?



Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Utmärkelse för kreativ bloggare

Jag har fått en bloggutmärkelse för "kreativ blogger" av Iris som driver bloggen Inredningskaos. Tack snälla, jag blev jätteglad! Ta er en titt på hennes blogg tycker jag, där finns mycket inspiration! Iris motivering:
"Den andra bloggen är Inredning och pyssel som även hon visar många foton hemifrån på bra inredningsidéer, samt en hel del bra köptips och fyndigt pyssel."


Jag ska i min tur ge utmärkelsen vidare till två bloggare och jag har valt två kreativa tjejer vars bloggar jag besöker dagligen.

Den första jag vill ge utmärkelsen till är Designtjejen för att hon ständigt uppdaterar sin blogg med inspirerande inlägg om inredning, design och pyssel. Emmelie visar så många bra tips och snygga foton och är verkligen en inspirationskälla! Dessutom är hon en trevlig tjej!

Den andra utmärkelsen vill jag ge till Anna som driver bloggen Drömhem. Hon är en kreativ tjej som alltid har massa bra inrednings- och pysseltips. Hon inreder fint och har massa smarta lösningar och idéer.

Turkos dukning

I fredags när vi åt mat på kvällen så dukade jag lite snabbt. Ett enkelt tips för att piffa upp dukningen är att använda färgglada servetter och vika dem som jag har gjort på korten. Det är jätteenkelt, men snyggt tycker jag!


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Rösta på Sandra

Sandra som driver bloggen Tjohalia är med i tävlingen So you think you can blog och idag är det andra deltävlingen för henne. Det är 5 deltagare i varje deltävling denna veckan och varje dag går två bloggare vidare, en utses av juryn och en av besökarna. Jag tycker att du ska gå in och ge Sandra en röst så att hon går vidare! Det är hon värd, för hon har en inspirerande blogg! Och så skulle det även vara extra kul om en inredningsblogg vann tycker jag! Rösta här.


Jag vann!

Helena på bloggen Room & serve ordnade i samarbete med Vit Design en tävling. Priset var tre stycken Billy Vas från Caesar Collection och gissa vad? Jo, jag vann! Så himla roligt, jag är jätteglad!



Skärmdump Roomservice.blogg.se

Finaste örhängena

Mitt absoluta favoritsmycke av alla som jag och min syster har gjort är detta örhänge. Det är enkelt, men ändå så snyggt! Syrran gjorde örhängena till mig för flera år sedan och de hade jag bland annat på studenten och studentbalen. Alla tyckte att de var så fina. Tyvärr så är det ena örhänget borta, men jag funderar på att göra ett nytt, så jag kan använda dem.


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Perlan Living

Som vi har väntat och längtat! Nu har Perlan öppnat sin webbshop Perlan Living. Precis som jag trodde innan så fanns det massa fina saker som jag vill ha och snygg design var det också! Pernilla har gjort ett kanonjobb! Så ta er en titt!



Skärmdump Perlanliving.se

Premiär imorgon

Ni har väll inte missat att Perlan öppnar sin webbshop imorgon? Det ska bli jätte spännande att få se alla fina saker som kommer att finnas där! Pernilla har riktigt bra smak, så jag är säker på att det kommer att finnas mycket som jag vill ha. Jag ser fram emot imorgon och önskar Pernilla ett stort lycka till med webbshoppen!!



Montage av || p e r l a n
Publicerad med tillåtelse av Pernilla

Våran badrumshylla

En sak som jag är riktigt nöjd med hemma är våran badrumshylla. Den är både snygg och riktigt praktisk då vi förvarar handdukar synligt, men även småsaker dolda i skåpet. Den ingår i serien Freden och jag såg precis att en nyhet är att den även finns i svartbrunt. Ovanpå den står den söta Violakrukan från Cult Design.


NoneNoneNone

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Årets möbel 2008

För några månader sen utsåg Sköna Hem årets möbel 2008. De har delat ut detta pris sedan 1993 och i år var det bordet La Chapelle designad av Inga Sempé som vann.

Så här lyder juryns motivering:

"Möblernas samlingspunkt - bordet - har inte alltid varit den visuellt mest ­engagerande möbeltypen. Men i Inga Sempés La Chapelle har det  givits en alldeles egen karaktär. Med tydlig form där praktisk och visuell funktion förenas till arkitektonisk kvalitet. Bordet är ett fint ­exempel på hur en ­nyskapande och ­experimentell form­givare har omsatt sina idéer i en serietillverkad produkt."


Vad tycker ni? Var det ett bra val av juryn?

Årets möbel 2008


Foto: August Eriksson

Dataväskor

Härromdagen fick vi äntligen igång min bärbara dator igen, laddaren har varit trasig men nu är den lagad och fungerar bra. Jessi tipsade om dataväskor härromdagen och då kom jag på att jag skulle behöva en. Jag hittade några snygga inne hos PikMee.

dataväska

dataväska

dataväska


Jag tycker även att denna mobilväska är söt.
mobilväska

Foto: PikMee

Örhänge av syrran

Jag har ju visat några smycken som jag har gjort och jag har fler att visa er också. Idag tänkte jag visa ett örhänge som syrran har gjort till mig, de passar perfekt ihop med ringen som jag gjort.

örhänge av syrran

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Snygga vaser

Hos Hostess with the Mostess hittade jag några riktigt snygga vaser som jag måste dela med mig av. De heter Pod Stoneware Vase, Zero Vase,  Sea Urchin Bud Vases, Block Glass Vase och  Level Glass Hurricane.

vas
vas
vas5vas3vas4

Formica Impress Design Award 2008 avgjord

Nu är designtävlingen Formica Impress Design Award 2008 avgjord och första priset gick till 21-åriga Louise Holmström för hennes mönster Forrest. Tävlingen arrangerades för att fira att Sigvard Bernadottes mönster Virrvarr fyller 50 år. Syftet med tävlingen var att skapa ett nytt mönster till Formicas laminat. Louise vann 10 000 kronor och hennes mönster ska pryda kollektionen bestående av 100 laminatskivor som kommer att finnas för allmän försäljning hos Formica.

Forrest

Turkosa örhängen

Idag tänkte jag visa ytterligare smycken som jag har gjort, ett par turkosa örhängen. Jag köpte en sats på Panduro, men gjorde inte örhängena exakt som det var tänkt utan ändrade om dem som jag ville ha dem.

turkosa örhängen

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

En egendesignad ring

Jag skapar nu en ny kategori där jag tänker visa smycken som jag har gjort. Det första jag visar är en av mina favoriter som jag har gjort själv, en grön ring.

ring

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Shoppat på Ikea

I söndags åkte vi till Ikea en snabbis för att köpa en vit hylla. Den är ihopmonterad, men har inte hamnat på sin rätta plats än, så ni får bara se en liten bit av den. Fler bilder kommer när vi har fixat iordning den helt.
en vit hylla
Två paket med glasunderlägg för endast 1 kr/paket fick även följa med hem.
prickigt på bordet
Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!