Bilder från EM

När jag var ute och gick härromdagen så gick jag förbi EM. De har mycket fint, så här kommer några inspirerande bilder därifrån. Bilderna är dock suddiga och inte de bästa.

172910-539
172910-534
172910-537
172910-536
172910-535
172910-533
172910-540

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Cosas

Just nu har Cosas storstädning och rear ut varor för upp till 70 %. Jag har samlat några favoriter som jag gärna vill ha, gärna ute på balkongen. Jag tycker det är snyggt med zinkkrukor ute på balkongen.

Cosas


Foto: pressbilder Cosas

Ljuslyktor och blommor

Dessa söta ljuslyktor och blommor fick jag i present för ett tag sen. Jag fick även två batteriljus att ha i ljuslyktorna.

ljuslyktor
blommor och ljus

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Nya lampor

I helgen köpte jag två nya lampor till vardagsrummet. Milton heter de och är designade av Markslöjd. Den finns i ek och valnöt. Jag valde att köpa dem i ek.

lampa2lampa

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Target

Midbec har en läcker tapet som heter Target, den har ett härligt blommigt mönster. Så här beskrivs kollektionen på hemsidan:
"Blankt och matt i storblommande mönster, eller medaljonger stora och små med mycket effekt. Här hittar man både fonder och tapeter som passar i hela rum."
Vad tycker ni om den? Skulle någon kunna tänka sig att tapetsera denna tapet hemma?

target


Foto: Midbec
Publicerade med tillåtelse

Balkonginspiration

Ida som driver bloggen Minatrerum skrev för några dagar sen om hennes balkongfunderingar. Jag såg en artikel i en lokal tidning där de hade gjort om en balkong och eftersom det säkert är fler än Ida som vill ha inspiration till sin balkong så visar jag därför bilderna från tidningen.

Stylisterna har täckt betinggolvet med en trätrall av ek. Det gör mycket att få bort det fula golvet tycker jag, trätrallen ger en mjukare känsla. En balkong ska inredas med mycket gröna växter och massa blommor tycker jag! Ljuslyktor ger också en härlig stämning. Bord och stolar ska vara enkla och inte ta för stor plats om det är en smal balkong.

Före och efter balkong


Privat foto tagen på ett tidningsurklipp

Blossom - några till produkter

Igår skrev jag skrev om BodaNovas ny produktserie Blossom. Jag var inne på Cervera igår och tog då produktkatalogen. Då såg jag att det var några burkar i serien också, så därför gör jag ett till inlägg för att ni ska få se dem också.

Blossom
Blossom produkterna


Eget kollage med bilder tagna på BodaNovas produktkatalog

Blossom

En nyhet från BodaNova denna vår är en ny produktserie, Blossom, designad av formgivaren Barbro Wesslander. Blossom består av Blue Flowers, Brown Flowers, Green Plants och Pink Plants. De två första är i mörkare färger och de två sista i ljus somriga färger. Så här beskriver formgivaren produktserien:

"- I de två dekorerna som utgör Blossom ville jag lyfta fram både det försiktiga, sirliga uttrycket i en spröd växtlighet som flyter i varann som en gammal handstil, och det överdrivna uttrycket som utgörs av en fantasiblomma omgiven av ostrukturerade, otyglade snirklar, berättar formgivaren Barbro Wesslander."

Blossom


Foto: pressbilder BodaNova

Cult Designs lekhörna

Härromdagen visade jag några av de Cult Design produkter som jag har hemma. Om du är sugen på att köpa deras produkter, men inte vet vilka kombinationer, så är deras lekhörna ett tips. Där kan man testa olika kombinationer på olika fat i olika miljöer.

Cult Designs lekhörna


Egna kombinationer på Cult Designs hemsida

Påskhare

Detta blir en liten favorit i repris, då jag visade den förra året. Men jag tycker den är så söt, så det tåls att upprepas. Martha Stewart tipsar om denna söta servettvikning, en påskhare. Denna gången visar jag även en beskrivning av hur man viker den. Jag har inte testat den, men är sugen på att göra det.

Påskhare


Eget kollage med bilder från Martha Stewart

Panduros påskpyssel

Nu är det inte så långt kvar till påsk och för den som är sugen på att påskpyssla så tycker jag att ni ska titta in hos Panduro, de brukar ha bra pyssel.

Panduros påskpyssel


Eget kollage med bilder från Panduro

Rottingstol

Bredvid soffan i vardagsrummet skulle det passa jättebra med en fåtölj och vi har spanat in Ikeas rottingfåtölj Karlskrona. Vi vill ha en nackkudde och fårskinnsfäll i den också. Det skulle vara jättemysigt och dessutom skulle den passa perfekt i vårat vardagsrum! Är det någon av er som har den hemma? Vet ni om den håller bra eller om rottingen lätt går sönder?

Rottingstol


Karlskrona vilfåtölj i rotting, 1295 kr
Hästö nackkudde i naturfärg, 59 kr
Ludde fårskinn, finns i vitt och grått, 359 kr

Eget kollage med bilder från Ikea
Bilder publicerade med tillåtelse

Inred rum hos Åhléns

Åhléns hemsida kan man inreda rum. Än så länge kan man inreda vardagsrum och sovrum. Köket och badrummet är inte klara att inreda än. Man kan även titta på hur andra personer har inrett. Jag har suttit och lekt lite och skapat två vardagsrum och två sovrum.

vardagsrum2
vardagsrum1
sovrum2
sovrum1


Egna inredda rum på Åhléns hemsida

Påsk hos Cult Design

Jag gillar Cult Designs påsksaker, de känns lagom påskiga tycker jag. Jag tycker att det blir en snygg kontrast när de blandar de asfaltsgrå Gracilisprodukterna med det gula.

Påsk hos Cult Design


Eget kollage med bilder från Cult Design
Publicerade med tillåtelse

Att göra ett personligt påskägg

Jag fick en fråga av Julia om hur jag har gjort mitt påskägg. Det var mycket enkelt. Jag hittade inget ägg som var som jag ville ha det, så jag köpte ett billigt som jag klädde om. Jag använde presentpapper och klistrade på ägget. Jag klippte ut två bitar (en till varje ägghalva) i lite större storlek än vad som behövdes. Sen skar jag pappret längs kanten på ägget efter att jag klistrat på det, på så sätt fick jag en rak linje. Ett tips är att använda ett inte allt för hårt presentpapper, det är lättare att forma pappret om det är lite mjukare och tunnare. Jag knöt även ett presentsnöre runtom som jag lockade och delade.

image63
image493

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Kaffe- och teburkspyssel

I höstas köpte jag en vit keramikburk på Hemtex som vi har kaffe i. Ett tag senare köpte jag ytterligare en burk att ha te i. Jag hade funderingar på att skriva kaffe och te med svart text på burkarna. Så här såg burkarna ut.


Kaffeburk

När jag var inne på Panduro förra veckan så hittade jag klisterbokstäver och kom att tänka på burkarna som jag inte hade tagit tag i.

bokstäver

Jag köpte bokstäverna och klistrade på dem på burkarna. Så här blev resultatet. Jag är riktigt nöjd med dem!

kaffe & te
kaffe & te2


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!


Sovrumsinspiration

Jag var inne och kollade bland EM´s nyheter och hittade ett snyggt påslakanset och en sängram med sängbord till. Påslakansetet kostar 399 kr och finns även i vitt med blått mönster. Sängramen är i oljat ek och kostar 4995 kr. Sängbordet kostar 1095 kr.

Sovrumsinspiration


Eget kollage med bilder från EM

Påslakanset hos Mio

Inne hos Mio hittade jag flera snygga påslakanset och samlade några i ett kollage. Vad tycker du om dem? Vem gillar du mest?

Påslakanset hos Mio

Sofia
 finns i vit/grön, vit/svart eller svart/vit, 390 kr
Chloe finns i vit/svart, 790 kr
Thea finns i vit/grå, 890 kr
Botanica finns i gul/beige/grön, 290 kr

Foto: pressbilder Mio

Tips på inredningskurser, del 3

Här kommer tredje och sista delen av tipsen på inredningskurser. Kristina tipsade om en tvåårig utbilding i butikskommunikation i Göteborg. Så här beskrivs den på hemsidan:
"Som butikskommunikatör arbetar du i huvudsak i butik. Du stärker och förtydligar ett koncept, varumärken och sortiment genom att bygga miljöer och arrangera varor på ett säljande sätt. Det här är ett arbeta för dig som är kreativ och har känsla för färg och form, gott om fantasi och idéer och även ett intresse för försäljning och butik."

Hon har även gått en ettårig utbildning i Inredning och Design på Art College.
"Vår heltidsutbildning i Inredning & design vänder sig till dig som vill skaffa dig en rejäl plattform inför vidare studier på exvis Högskolan för Design och Konsthantverk, Konstfack, Beckmans eller motsvarande. Utbildningen innefattar en lång rad olika delämnen under fyra huvudämnesområden. De fyra huvudområdena är Design, Ritteknik, Kommunikation & marknadsföring samt Färg och form"

Tulpaner

Sköna hem ordnar inredningskurser under två dagar i Stockholm. De kostar 4 800 kr (4 290 kr om man är prenumerant).
 "Håller du alltid på och fixar hemma? Planerar och funderar och går omkring med små tygprover i väskan? Tillhör du den stora skara inredningsroade som alltid har ett projekt på gång? Vill du få större kunskap om färgsättning och bättre insikt om hur man skapar helhetslösningar? Det lär du dig på våra inredningskurser! Under två intensiva kursdagar får du grundläggande kunskap inom färg och form. Syftet är att ge dig insikt om alla de beslut som ligger till grund vid en förändringsfas i en bostad. Genom flera praktiska övningar ges du möjlighet att se helhetslösningar och inspireras du att ta initiativ till långsiktiga och ekonomiska beslut idet egna hemmet. Du får teoretiska baskunskaper om färg, dess betydelse och hur de upplevs. Du lär dig att göra analys och planering av en inredning, ett avsnitt handlar till exempel bara om möblering. Kursen omfattar flera praktiska övningar i färgkomposition och färgsättning, där du arbetar med projekt för att lära dig lösa givna problem på hemmaplan."

Både Jenny och Isa har gått en inredarutbildning på Inredningsskolan i Umeå. Du utbildar dig till certifierad inredare med en lätt inriktning på Feng shui. Det är en distansutbildning med tre sammankomster som kostar 24 500 kr. Jag fick en kommentar från Ingmarie Bodén som driver Inredningsskolan. Hon meddelade att det är tre sammankomster med sammanlagt 9 dagars intensivstudier.

Tina har läst två kurser på Edelviks Folkhögskola utanför Skellefteå på distans. Den fösta heter Svensk formgivning för mig. I kursen tittar man på de olika tidsepokerna vad gäller design och inredning med fokus på svensk formgivning. Den andra kursen heter Ljuset, färgen och rummet. Kursen handlar om ljussättning, man ska inreda
ett rum med ljus och får läsa om färger och dess påverkan. Hon tyckte att bägge kurserna var jättebra och lärde sig mycket. Om hon bara skulle läst en kurs hade hon valt den första, då den är lite bredare.

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Tvätt- och sköljmedelpysslet är klart

Nu är jag klar med mitt pyssel med tvätt- och sköljmedelförvaringen. Så här såg det ut innan jag började.

tvättmedel & sköljmedel

Tvättmedelburkarna hade jag först funderingar på att skriva text på, men eftersom de är i frostat glas så ändrade jag mig och pyntade locken istället. Jag klippte ut cirklar från fina papper som jag köpt på Panduro och tejpade dem i locken. Nu kan jag enkelt och billigt byta ut dem om jag tröttnar.

tvättmedel

När jag var på Åhléns härromdagen hittade jag precis det som jag sökte till sköljmedlet, en flaska med hällpip på. Och endast 30 kr kostade den.

sköljmedel
tvätt- och sköljmedel

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Påsk hos Martha

Det är några veckor kvar tills påsk. För mig innebär påsken god mat och att umgås med nära och kära. Jag pyntar inte speciellt mycket hemma, det blir mest småsaker och blommor. Dessa bilder hittade jag hos Martha Stewart. Jag gillar speciellt den översta bilden med äggljusen. Designtjejen tipsade också om dem för några dagar sen.

påsk3
påsk4påskpåsk2


Foto: Martha Stewarth

Tips på inredningskurser, del 2

Här kommer andra delen av tipsen på inredningskurser. Jag fick några tips om kurser på Växjös universitetet. Malin håller på och läser kursen Bostadens utformning, en distanskurs med några campusträffar. Man får läsa om bostäders arkitektur, ljus i bostaden, möblerbarhet, samband mellan huset och platsen och möbler. Hon tycker att den är ganska skoj. Så här beskrivs kursen på hemsidan:
"Bostadens inre miljö skapas huvudsakligen utifrån funktionalitet, men personlig stil har en given plats i sammanhanget. Kursen ger grundläggande kunskaper om bostadens utformning, planlösning, möbel- och inredningsdesign.
Utifrån kunskapen om hur bostaden utformas får du användning för din kreativitet i genomförandet av en uppgift där du presenterar produkter eller lösningar för den inre miljön. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och studiebesök. Kursen genomförs som distanskurs kompletterat med campussamlingar."

vas

Cladde har gått ett tvåårigt programmet för inrednings- och butikskommunikation på Växjö Universitet. Hon tyckte att utbildningen var okej och skriver att den är väldigt ny och därmed finns det mycket att förbättra. Hon lärde sig mycket och tyckte att det var intressant! 
"Programmet för inredning och butikskommunikation är en utbildning som erbjuder ett kraftfullt möte mellan ekonomi och estetik, mellan kreativ energi och strategi, mellan praktik och teori."

Hon tipsar även om att det finns en liknande utbildning på Leksands folkhögskola som pågår under 40 veckor.
"Dekoratörsutbildningen är en praktisk grundutbildning där målet är att du efter genomgången kurs ska kunna utföra praktiska moment som skyltning, textning och andra i dekoratörsyrket förekommande arbetsuppgifter. En stor del av undervisningen sker under ledning av lärare. Vissa delar bedrivs i projektform med inslag av helt självständiga arbetsuppgifter. Det praktiska varvas med korta teoriavsnitt. Grupparbeten förekommer liksom praktiskt arbete ute i butik. I utbildningen ingår 6 veckors praktik som eleven ordnar själv. Vi samarbetar med Svensk Handel och butikerna i Leksand."

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Tips på inredningskurser, del 1

För ett tag sen frågade jag er om tips på inredningskurser. Tack så jättemycket för alla tips! Jag är sugen på att läsa någon kurs och tänkte att det säkert är fler än jag som vill det, så en sammanställning tycker jag passar bra. Har ni fler tips så säg gärna till. Jag fick många tips, så jag har delat upp dem i flera inlägg. Detta första inlägg kommer att handla om kurser hos Medborgarskolan.

blommor och ljus

Deras dekor och reklamutbildningen finns i Stockholm och är på 480 timmar. Den kostar 27 100 kr. Anna har gått den och hon tyckte att den var helt okej. Så här beskrivs den på hemsidan:
"En praktisk estetisk utbildning för dig som vill arbeta i ett kreativt yrke som dekoratör/stylist. Som dekoratör är din uppgift att kommunicera ett budskap, att skapa visuella möten. Ett exempel är skyltfönstret, butikens ansikte utåt, där din uppgift blir att väcka intresse som lockar kunden in i butiken. De olika delmomenten i kursen ligger blockvis eller utspridda beroende på typ av ämne och syftar alla till att utveckla din kreativa förmåga. Målet är att kunna urföra en säljande och dekorativ exponering inom butik/mässa/event/tidning - från idé till genomförande inom visuell marknadsföring."

Malin har gått utbildningen Inredning rum och form. Hon tyckte att den var sådär, lite för enkel och låg nivå för hennes smak. Kursen pågår under 12 veckor i Stockholm och kostar 14 300 kr.
"En grundläggande kurs i inredning och design som passar dig som är allmänt intresserad av inredning och formgivning men även för dig som vill söka vidare till högre utbildning tex Konstfack. Utbildningen behandlar rumsgestaltningsfrågor för bostaden och den offentliga miljön. Genom en kreativ process varvas teori med praktiska övningar där du arbetar fram egna idélösningar."

De har även en endagskurs i Nässjö som heter Homestaging för husförsäljare. Den kostar 350 kr.
"Vi går igenom det viktigaste att tänka på inför en visning. Kursdagen ger dig tips och råd hur du kan göra huset extra attraktivt invändigt finför en visning utan att göra nya stora inköp. Välkommen till en lustfylld dag! "

För den som vill lära sig mer om belysning betydelse så finns det en kurs i Eslöv för 195 kr. Så här beskrivs kursen:
"Lär om belysningens betydelse för en bra heminredning. Vi går igenom olika slags belysning och ser hur man kan använda dessa på olika sätt för att få ett ljust hem."

Det finns många kurser hos Medborgarskolan, här hittar du fler inom inredning och homestyling.

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Bröllopsbilder

Jag satt och kollade bland gamla bilder och hittade några kort från bröllopet vi var på i somras. Brudbuketten var jättefin med många härliga färger! Guldhjärtanen var på kortet som jag pyntade med en ficka att lägga pengar i.

Bröllop

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Hammel

Det danska möbelföretaget Hammel har en hel del snygga produkter. Här har jag samlat några bilder. Jag gillar vaserna på bilden längst ner till höger! Skulle nog inte köpa dem själv, men de var snygga!

Hammel funiture


Foto: Hammel-funiture