Paketinslagning

Martha Stewart har alltid massa bra tips. Jag var inne och kollade bland hennes tips och vad passar väll bättre i dessa tider är förslag på snygga paketinslagningar? Jag gillar speciellt paketet högst upp till vänster. För mer bilder kolla här. En annan som också gillar dessa paket är Designtjejen, hon har också tipsat om dem.

paket2paket4paket5paket

Foto: Martha Stewart

Oregano ljus

I helgen var jag en snabbis till IKEA. Jag hade tänkt köpa fyra svarta ljus till adventsljusstaken, men hittade inga som var som jag hade tänkt mig. Men röda ljus köpte jag, både några blockljus och värmeljus. Och så köpte jag två stycken Oregano värmeljushållare. Hålen i dem gör att de lyser jätte mysigt!

Oregano ljus

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Så här stämplar jag

För ett tag sen fick jag en fråga av Aleya om hur jag gör när jag stämplar på kort. Därför tänkte jag visa henne och alla andra hur jag gör. Man kan säkert göra på olika sätt, men så här gör jag.

Jag har stämpeldynor i några olika färger som jag har köpt på Panduro. Den svarta tycker jag är lite för stor, de små gillar jag bättre då man får bättre kontroll över färgen.

stämpeldynor


Jag har många olika stämplar, dem har jag beställt från Pysselmyran och köpt på Panduro.

stämplar


Först trycker jag stämpeln mot stämpeldynan. Detta kan vara lite svårt att göra, då det kan komma färg utanför mönstret och bli kladdigt. Man ska försöka att bara få färg på själva stämpeltrycket. Ett bra tips är att använda en liten stämpeldyna, då får man bättre kontroll och kan färga små bitar i taget. Om man lägger ner stämpeln och trycker stämpeldynan försiktigt mot stämpeln så brukar det gå bra och färgen kommer inte utanför. Se till att hela stämpeln fylls ordentligt med färg. Om stämpeln blir svag, så tycker jag inte att man ska försöka trycka om den på samma ställe, då det är svårt att träffa på exakt samma ställe. Jag brukar istället fylla i trycket med en penna.

På kortet nedan har min syster gjort på detta sätt. Riktigt snyggt blev det!

julkort3


Vill man så kan man stämpla och sen färglägga trycket. På studentkortet som jag gjorde i våras stämplade jag en hund som jag sen målade med olika pennor. Jag stämplade även bokstäver som jag sen målade med pensel och färg. 

Studentkort


Det är färgen nedan som jag brukar använda till att måla det som jag stämplar. Jag har köpt dem på en scrapbookingbutik här i stan. De kostade en del, men det var det värt då de ger riktigt härliga färger. Här är två kort till som jag har gjort på detta sätt.

färg

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Cult Designs julsaker

Cult Designs julsaker glittrar det om, de har många produkter i guld, men även i den traditionella julfärgen röd. Ett enkelt sätt att få julstämning är att köpa en julig ljusmanchett ur serien Change, då kan man behålla sin ljusstake, men den blir som ny. 

Det finns alltid bra tips och fina bilder på deras blogg. Bland annat så visade Frida tips och bilder inför glöggdrickandet för ett tag sen.

ljusstakar cult
ljusstake svarta glögglasvita saker tomtar
 
Foto: Cult Design
Publicerade med tillåtelse

En vit jul hos Sia

Igår skrev jag om att Sia har två olika julkollektioner och visade bilder från den röda. Nu vill jag även visa bilder från den vita, Enchanted Forest white. Vilken gillar ni bäst, den röda eller den vita?

jularrangemang 
vitt julbord julträd

Foto: Sia

En röd jul hos Sia

I år har Sia två olika julkollektioner. Jag tänkte börja med att visa några bilder från den röda som heter Enchanted Forest red. Bilder på den andra kommer jag också att visa.

julhjärta julblommor 
julbord

Foto: Sia

Julkort

Så här blev julkorten som jag och syrran gjorde i helgen. Ett av korten har jag ingen närbild på, men jag ska ta ett nytt kort på det och lägga upp någon dag. För att se stämplarna och de andra sakerna som vi använde oss av för att göra korten kolla här. Det mesta av materialet är köpt på Panduro.

Alla kortenjulkort2julkort3julkort4julkort7julkort1julkort5julkort62 julkort

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Dagens vara Hemtex

Under denna vecka har Hemtex ett speciellt erbjudande på en vara varje dag. Dagens vara är julgransdekorationer, man får köpa tre, men behöver bara betala för två.

dagens vara Hemtex


Foto: pressbild Hemtex

Julpyssel

I lördags var jag och syrran inne på Panduro och köpte pysselsaker. Vi köpte nya stämplar, papper, band, klistermärken och en del andra små saker. Sen pysslade vi och gjorde julkort och lyssnade på julmusik. Jätte mysigt!

Dessa söta stämplar använde vi, plus några bokstavsstämplar också.

stämplar


Vi använde klistermärken, band och lite annat pynt till korten.

pyssel


Några nya julpapper blev det också.

papper


Hur korten blev får ni vänta lite till med att få veta.

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Adventsljusstake

Julen närmar sig fort och om drygt två veckor är det första advent. Just nu går jag och funderar på hur min adventsljusstake ska se ut. Jag har bestämt mig för att ha fyra stycken blockljus på ett fat och antagligen knyta egengjorda siffror runt ljusen. Har inte bestämt hur siffrorna ska se ut och hur och med vad de ska knytas. Denna bild som jag hittade hos Inreda ger inspiration, men ett sånt fat vill jag inte ha. Har ni några bra förslag så säg gärna till, jag samlar på mig massa idéer och inspiration just nu.

Adventsljusstake

Foto: Inreda.com

Rosendahl

Om du har missat det danska företaget Rosendahl så tycker jag att du ska ta dig en titt. De har många snygga produkter. Företaget startades av Erik Rosendahl.

ljusskålar
gaffel & skedsalt & peppar

Foto: pressbilder Rosendahl

Hanna Werning

Formgivaren Hanna Werning har hämtat inspiration från naturen när hon har skapat dessa snygga muggar. De finns i fem olika färger. Detta har säkert ingen av er missat. Det som är nytt är att de nu även finns i mindre format, 6 cl, som kan användas som äggkopp, espressokopp eller varför inte sätta små blommor i dem. De finns att köpa en och en eller i 5-pack hos bland annat Dukat bord.

Hanna Werning

Hanna har även varit i farten i tapetbranschen. Hon har tillsammans med Boråstapeter tagit fram kollektionen Hanna, som har samma mönster som muggarna.

image166

Foto: Dukatbord.se och Boråstapeter.se

Halloweenpresenter

Ett mycket enkelt och även billigt presenttips är att ge bort servetter och ljus inlindat i cellofan. Det är bara att dekorera innehållet på olika sätt för att få unika presenter varje gång. Jag satte ett höstlöv i varje och gav bort några små halloweenpresenter.

Halloweenpresenter
Halloweenpresent

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Tygprojekt klart

Kommer ni ihåg mitt tygprojekt? Jag köpte tyget Carmen på Åhléns i somras, men visste inte vad jag skulle använda det till. Hade ju tidigare haft funderingar på att göra kuddar och bestämde mig tillslut för att använda detta tyg till att göra kuddar. Sen dess har det stått still i mitt projekt, ända tills i helgen då jag kände att det var dax att ta tag i det. Så nu har jag två nya kuddar hemma.

Det finns färdiga kuddar att köpa på Åhléns i detta tyg, men mina kuddar blev mycket billigare på detta sätt och även roligare när jag har gjort dem själv. Det är enkelt att göra egna kuddar och tar inte speciellt lång tid heller.

Tygprojekt klart


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!