Vita saker

Vitt är en snygg färg tycker jag när det gäller inredningssaker. Det ser rent och fräscht ut. Jag har mycket vitt här hemma. Här kommer ett collage med några av mina nyaste vita saker.

image55

Överst till vänster är en vas och kvist, båda är köpta på
Åhlens. Till höger är en kruka och blomma från Blomsterlandet, de valde min älskling när vi var där för några veckor sedan. Längst ner är tre söta vita vaser från Village. Blommorna är också därifrån, förutom de ljusrosa, de har jag haft i flera år.

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Servettvikning påskhare

I senaste numret av Coops tidning Mer smak så tipsar de om påskpyssel. Bland annat så har de gjort en servettvikning som blev en påskhare. Här ser du hur man gör den.

image54

A. Lägg en tygservett (ca. 50x50 cm) med rätsidan uppåt.
B. Vik servetten i fyra lika delar, börja i botten.
C. Vik in den vänstra och högra änden mot mitten till en spets.
D. Vik in övre vänster och höger hörn så att det blir en kvadrat.
E. Vik in vänster och höger spets mot mitten.
F. Vänd försiktigt på servetten, rotera den ett halvt varv.
G. Vik bottenspetsen uppåt så att spetsen sticker upp ett par cm över mitten.
H. Vänd servetten igen. VIk in höger sida mot mitten. Vik in vänster sida så att den överlappar höger sida. Stoppa in vänster hörn i fickan på höger sida för att låsa servetten i botten.
I. Vänd servetten. Påskharen är klar.

Eget collage med bilder från Coop Mer smak, nr 3 2007. Foto: Helena Björk
Text: Coop Mer smak, nr 3 2007

Ett eget album

Ett jätte bra tips på en present är att göra ett album. Mycket personligt och både kul att ge bort och att få. På alla hjärtans dag fick min älskling detta kärleksalbum av mig. Jag hade klistrat i kort i den, men även skrivit och pyntat sidorna. Utsidan har jag också pyntat. Jag fyllde bara några sidor och fyller nu på den allt eftersom. Jag tycker det är extra kul att vi nu tillsammans väljer ut bilder och stunder som vi vill ha med i vårat album. Den ska fyllas med fina minnen och stunder som vi har tillsammans. ♥

image52
image53

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Dekoration

För ett tag sen så fixade jag lite inne på toan och gjorde iordning denna lilla dekoration som nu står på handfatet. Jag la två av tvålarna som jag har gjort, ett ljus och en blomma på ett fat. Så enkelt kan man piffa till det lite.

Pynt

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Påskägg

Många målar sina ägg vid påsk, därför tänkte jag tipsa om hur man gör för att få en spräcklig färg på dem som på bilden nedan. Det kallas för marmorering. Marmoreringsfärg finns att köpa i hobbybutiker. Det viktigaste vid marmorering är att få färgen att flyta på vattenytan. Lättast är det att få oljebaserade färger att flyta, men de är svåra att få bort från kläder.

Fyll en skål med vatten och droppa försiktigt i färgerna på ytan. För en snygg effekt så kan man använda olika färger. När ytan är täckt, så ska man röra om försiktigt. Man ser då hur mönstret förändras. Rör tills du är nöjd med mönstret. Doppa sedan ägget i vattnet.

Jag skapar en ny kategori där jag samlar allt som hör till påsken.

image50

Foto: Ur boken Till dukat bord av Lisa Jacobsen och Marie Andreassen

2 kort

Jag tänkte visa er två stycken kort som jag har gjort. Jag använde mig av stämplar som jag sedan målade. På det nedersta kortet satte jag även två klistermärken. Enkla, men snygga tycker jag.

pusskort
du&jagkort

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Dukning

När Cult Design hade en dukningstävling så skickade jag in ett bidrag. Tänkte att ni andra även skulle få se det, så här kommer det. Jag satsade på att göra en enkel, men ändå fin dukning som alla lätt och snabbt kan göra. Ibland har man inte så mycket tid att lägga på dukningen.

Jag använde mig av en bambutablett. Först la jag en stor vit tallrik från Villeroy & Boch, sen en ljusgrön liten rund tallrik från Höganäs. Ovanpå dem la jag en servett från Sia. Sen en vit liten skål från IKEA. Överst ställde jag ett glas med tulpaner som jag snittat så att de fick kort skaft. Ett snyggt tips är att använda olika färger på tulpanerna vid varje plats. Som en enkel, men fin detalj till glaset knöt jag presentsnöre runt foten efter att jag lockat och delat det. Jag la några dekorationsblommor från Panduro på tabletten för att få en somrig känsla.

image45
image46
glas

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Veckans favoritblogg v. 13

Denna veckas favoritblogg är HOOM.STHLM. I bloggen hittar man ständigt nya inspirerande bilder.

image44

Brume

Vill du ha insynsskydd till dina fönster eller glasdörrar, så tycker jag att du ska kolla på det brittiska företaget Brumes hemsida. De tillverkar fönsterdekorationer och insynsskydd som är gjorda av frostat plastfolie. Om du inte vill beställa därifrån så kan du i alla fall få inspiration på hur du själv kan göra.

   

Foto: Brume

Mobalpa

Ska du göra om köket eller bara behöver lite inspiration så kan företaget Mobalpa vara värt ett besök.

Gaïa Capuccino Circee
Tosca Birch Magellan bleached oak

Foto: Mobalpa.com

Påskpyssel

Skapligt enkelt är en pysselsida med mycket varierat pyssel. Allt pyssel har en beskrivning till och de är relativt enkla att göra. Vill du ha lite tips när du ska påskpyssla med barnen så kan Skapligt enkelt vara värt ett besök. Såklart kan du använda idéerna när du ska pyssla själv också. Bland annat har de tips på hur man gör ett snyggt påskkort, dekorerar äggen och gör en påskdisktrasa.




Foto: Skapligtenkelt.se

Påsk hos Village

Nu är det drygt 2 veckor kvar tills påsk och efter att ha tagit mig en titt bland Villages påskprodukter, så längtar jag efter att påskpynta lite här hemma.

image45


Eget collage med bilder från Village
Publicerade med tillåtelse

Stockhome

Butiken Stockhome har många snygga inredningsprodukter. De har bland annat fruktfatet Babel som jag har bloggat om tidigare.


image42


Eget collage med bilder från Stockhome.se

Servettvikning till påsk

Denna söta servettvikning till påsk hittade jag hos Martha Stewart. Tänk va sött det skulle va på påskbordet med massa sånna kaninservettvikningar!



servettvikning påsk


Foto: Martha Stewart

Äggpyssel

Ägg hör till påsken och då är det många som målar sina ägg hemma. Därför tänkte jag inspirera er med några bilder från Martha Stewart på hur ni kan måla och dekorera era ägg på ett snyggt sätt.

Sätt några tejpbitar runt ägget och måla, då blir det randigt. Skriv första bokstaven i allas namn. Eller linda in i ett snyggt papper eller knyt snöre runt. Det finns oändligt många sätt man kan dekorera sina ägg, det är bara att använda fantasin.

ft_easteregg10.jpgft_easteregg01_m.jpgft_easteregg03_m.jpg

Foto: Martha Stewart

Veckans favoritblogg v. 12

Trots att Husmusen inte uppdateras längre så är den en av mina absoluta favoritbloggar! Den har ett oändligt arkiv med pysseltips och inredningsinspiration. Det va denna blogg som inspirerade mig att själv starta en egen blogg. Frida som ligger bakom bloggen arbetar numera på Cult Design och ger oss inspiration via deras företagsblogg.

Husmusen


Peek Keep

Företaget Peek Keep har många snygga produkter till hemmet på sin hemsida. Har du missat dem så tycker jag att du ska ta dig en titt.

 
 TSOKgift.jpg seamsmallvases.jpg
seammediumvases.jpgblack-is-blue-cups-2.jpg


Foto: Peek Keep

Väggord

Något som jag tycker är riktigt snyggt är väggord. Speciellt när det är skrivit något budskap eller något med värde. Det är tack vare Pernillas alla bilder på väggord som jag har fått upp ögonen för detta. Det är mycket enkelt, orden är självhäftande. Väggord kan bland annat beställas från My first room.

Klicka på bilden för att se produkten i förstoring.


Foto: My first room


Blomdekor

Ska du ordna ett bröllop eller en fest så kan Blomdekor vara ett bra tips. Företaget ordnar festdukningar, blomsterdekorationer, brudbuketter m.m. Företagets verksamhet bedrivs i Östergötland med utgångspunkten i Linköping. Jag har kollat på bilderna på hemsidan och de är vekligen fina, så gå gärna in och titta för att få inspiration.










Foto: Blomdekor

Spira

Spira är ett textilföretag. De har en enfärgad baskollektion i linne, som kan kombineras med de mönstrade tygerna som varierar lite efter säsong och trender. I deras kollektion hittar man bland annat dukar, kuddar, mattor, lampor, gardiner och brickor. Deras butiker finns i Sverige, Norge, Finland, England, Holland, Tyskland och Japan. Spiras kontor ligger i Borås.

   Matta text 02  

Foto: Spira

Rapid

Ska du fixa hemma så kan Rapid vara bra om du vill ha inspiration och tips. Man kan hitta små enkla pyssel som till exempel blomsterdekoration och ljuslykta, men de har även tips för större projekt. Ska man lägga in parkettgolv, reparera en stolsits eller byta tyget på den, bygga ett staket eller kanske bara vill pyssla ihop någon liten detalj, så rekommenderar jag att ni besöker denna hemsida.

Tillägg: Jag glömde ju bort att berätta att det finns en bok med inspiration som går att beställa helt gratis på Rapids hemsida. Vilken tur att flera av er andra bloggare påminde mig om den. =) Jag har själv beställt den och rekommenderar er andra att också göra det. Det finns en hel del bra tips och idéer i den.




Foto: Rapid

Berry Details

Butiken Berry Details ligger i Stockholm. De säljer inredningsprodukter till hemmet.

  

Foto: Berry Details


Dot Design

Genom Cleo hittade jag det holländska företaget Dot Design. De säljer kuddar och lampor med detta härliga mönster på. De finns även i randigt tyg. Jag gillade dem direkt, så jag va också tvungen att tipsa om dem. Tack för tipset Cleo! =)

Dotshop


Eget collage med bilder från Dot Design

Midbec

Företaget Midbec är importör och grossist av tapeter och tyger. De har funnits sedan 1974 och deras produkter säljs hos tapet- och fackhandel. Produkterna handplockas från tillverkare ute i Europa, vilket gör att de kan följa de europeiska trenderna inom tapeter och textil.

De har många snygga tapeter med härliga mönster. Det finns även tips och råd på hemsidan som kan vara till hjälp när man ska tapetsera om hemma.

image38 Svart tapet 

Foto: Midbec
Publicerade med tillåtelse

Veckans favortiblogg v. 11

Jag har nämnt henne flera gånger tidigare, men jag nämner henne igen eftersom hon har en av mina favoritbloggar. Jennys hem och harmoni är en blogg om bland annat feng shui och lantlig inredning. Det som jag främst gillar med denna blogg är alla inlägg som Jenny skriver om feng shui, de är verkligen inspirerande! Har ni missat hennes blogg så tycker jag genast att ni ska ta er en titt!

Veckans favortiblogg v. 11

Present

Ska du bort i helgen men har problem med vad du ska ge bort, så har jag ett tips. Fyll en skål eller korg med saker. Det kan vara frukt, ljus, tvålar och andra småsaker. Det är bara att använda fantasin. Utgå från vad personen gillar och blanda gärna olika saker. Lite inspiration finns bland annat hos Martha Stewart och Svensk Företagsfrukt, Jag tycker det är snyggt att sätta cellofan runt om och knyta med ett snyggt band.

 

Foto: Svensk Företagsfrukt

Westroth

Westroth har satsat en hel del på heminredningsprodukter för hallen i sitt sortiment, men de har även speglar och hyllor som kan användas i hemmets alla rum.

  

Foto: Westroth

Kärlekste

För ett tag sen visade jag en av mina teburkar där jag har kärlekste i. Jag lovade art[e]fact att jag skulle visa en bild på det, för det är så söta rosa hjärtan i. Tyvärr vet jag inte exakt vad det innehåller, men det är somriga frukter och bär i alla fall. Och gott är det!

K?rlekste

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Dis Inredning

För er som bor i Stockholm eller ska till vår huvudstad så vill jag tipsa om Dis Inredning. Jag gillar speciellt deras spisar, snygga och annorlunda! Kolla gärna in dem på hemsidan.

image36

Eget collage med bilder från Dis Inredning

Booa Design

Booa Design har mycket snygga produkter till hemmet. Här har jag gjort ett inspirationscollage av några av deras svarta produkter. Dammvippan är en av deras nyheter för våren.

Booa


Eget collage med bilder från Booa Design

So Home

La Redoute har en ny produktlinje, So Home. Den består av heminredningsprodukter och kläder som är tänkta att ha hemma.

 Zooma

Zooma     

Foto: La Redoute

Veckans favoritblogg v. 10

Denna veckas favoritblogg är Fixa & Dona. Isabelle är väldigt kreativ och håller ständigt på med nya projekt. Det är alltid lika kul att se vad hon pysslar med och själv få inspiration.

Uppdaterat 2/12-2008: Isabelle bloggar även för tidningen Family Living, den bloggen hittar ni här.

image32

Oscarssons Möbel

Företaget Oscarssons Möbel arbetar själva fram sina produkter, från idé till färdig produkt. Allt görs i deras fabrik i småländska Ruda. De flesta produkterna är till för hallen, men många av dem går att använda i andra rum också.

 

Foto: Oscarssons Möbel

ILVA

ILVA är en av de största möbelkedjorna i Danmark. Företagets historia går ända tillbaka till 50-talet,  men det var först 1977 som det fick sitt nuvarande namn. I Malmö öppnades 2005 ILVAs första varuhus utanför Danmark. Året efter öppnades tre varuhus i England. Idag finns ILVA på 7 ställen, tre i Danmark, ett i Sverige och tre i England. 

Xibit matbord
Lyon
Håndklæde

Foto: ILVA

Egna tvålar

Igår gjorde jag och min syster egna tvålar. Det är mycket enkelt. Det man behöver är tvålmassa, tvålfärg och doftolja. Allt finns att köpa i de flesta hobbybutiker, jag köpte det på Panduro. Självklart är det frivilligt om man vill använda färg och doftolja, men jag tycker de blir mycket roligare när de har färg och luktar gott.

Först delar man tvålmassan i mindre bitar och smälter dem i ett vattenbad på spisen. Det går även att smälta i micron. Man ska inte röra om under tiden för då bildas luftbubblor. Massan får heller inte koka. När hela massan har smält häller man i färgen och doften och rör om försiktigt. Sen är det bara att hälla upp tvålmassan i önskad form. Vi använde som av iskuber, dels hjärtan och kryss. Vi smälte tvålmassan i 2 omgångar och hade i olika mängd färg för att få lite olika nyanser på tvålarna.

Iskuber
Tvål i iskuberna
3 tvålar


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!