Lampans olika motiv

För ett tag sen visade jag en bild från min hall. Då fick ni se lampan från IKEA som jag har på väggen. Den har bytbar framsida och jag lovade att visa hur de sex olika motiven ser ut.

image157

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

De färdiga ljusen

Nu ska ni få se resultatet av mitt och syrrans ljuspyssel. Vi är nöjda med ljusen och det var inte särskilt svårt att göra dem. Två av ljusen gjorde vi i två olika färger. Om ni vill veta hur vi gjorde så kan ni läsa om det här.

Ljusen


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Att göra egna ljus

I förrgår pysslade jag och syrran, vi gjorde egna ljus för första gången. Vi hade samlat på oss stearinstumpar i olika färger som vi använde. Man kan även köpa stearin på en hobbybutik.

Stearin

Vekarna klippte vi i önskad längd. Vi använde brickor som tyngder för att vekarna skulle hållas raka, vi knöt fast dem i ena änden av veken.

Veke & muttrar

Vi klippte till juice- och mjölkförpackningar i lagom höjd. Vi sänkte ner brickorna i förpackningarna och placerade pennorna ovanpå. Man bör använda paraffin när man gör ljus, ju mer paraffin man har i desto längre och bättre brinner ljusen. Använd minst en tredjedel eller upp till hälften paraffin. Häll i färgpigment för att få olika färger. Vi struntade i det då vi hade olika färger på ljusstumparna.

Paraffin

Häll vatten i en kastrull och ställ i rena konservburkar, en för varje färg du vill ha. Koka upp vattnet.

Smälta stearin Smält stearin

När stearin- och parafinblandningen har smält, så är det bara att hälla det i förpackningarna. Vill du göra ett randigt ljus häller du i en färg först och låter den stelna, men dock inte för mycket, för då kan stearinet lossna från kanten. Sen häller du i nästa färg.

I juiceförpackningar

Hur ljusen blev vet jag inte än. Så här såg det ut när jag åkte hem, för vi ville att ljusen skulle stå ett tag innan vi tog ur dem i förpackningarna. Syrran har tagit ur dem och imorgon ska jag dit och se hur de blev. Så ni får vänta lite till med att se resultatet.

Nästan färdigt

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Ljus

Jag är riktigt pysselsugen och i eftermiddag ska jag och sötaste syrran göra egna ljus. Vi har tänkt göra det länge nu och idag ska det äntligen bli av. Ska bli väldigt skoj! Såklart kommer vi ta kort, så att jag kan visa resultatet här.

Jag hittade denna snygga och annorlunda lampa via bloggen
Roomservice. Om du vill kolla mer och läsa om den kan du kolla här.

Lampa


Foto: Missing-pixel.com

BoConcept

BoConcept har nu kommit med sin katalog för 2008. Det finns en hel del snygga saker. För den som vill se mer, så finns katalogen online.

BoConcept


Foto: pressbilder BoConcept

Smiley

Eva Solo har återigen kommit med en riktigt snygg nyhet, skålen Smiley. Dessutom är den smart också, då man kan lägga saker både i den och ovanpå. Man kan tex ha nötter i skålen och sen lägga skalen ovanpå, som på bilden på den oranga skålen.

Smiley bowl


Eget collage med bilder från EvaSolo.com

Hallen

Nu tänkte jag visa en bild på en liten del av min hall. På byrån i hallen står en vas från Dimoda med blommor från IKEA. Ovanför har jag en vägglampa från IKEA. Den har bytbar framsida, så man kan variera motiven. Jag gillar bäst denna blommiga framsida, men tröttnar jag så är det bara att byta och då får jag en nästan ny lampa. Om någon vill se de olika motiven till lampan så kan jag visa dem en annan dag.
Blommigt
Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!