Servettringar

Härromdagen gjorde jag servettringar av pärlor och ståltråd. Man kan såklart använda vanligt snöre också och knyta runt servetten. Det är bara att använda fantasin.

image80

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Roomservice

Missa inte Roomservice som börjar nu klockan 20.00 på Kanal 5. Idag får rapparen Petter hjälp med att göra om i sitt favoritrum hemma hos sig.

Kolla gärna in Roomservice hemsida. Där kan du få massa inredningstips. Man kan kolla på vad de har gjort i tidigare program och även få tips på hur man kan göra när man gör om saker hemma hos sig.

Inredningstidningar

Tidigare idag köpte jag senaste numret av Plaza interiör. Jag gillar att läsa inredningstidningar. Personligen gillar jag hemma hos repotagen bäst då jag får mest inspiration av dem. Jag tycker det är roligt att se hur andra människor bor.

Vad tycker du om inredningstidningar? Har du någon favoritidning?

image79

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Tapeter från Sandberg

Ska du tapetsera om hemma så tycker jag att du ska ta en titt bland Sandbergs kollektioner. De har många härliga tapeter.

 

Foto: Sandberg Tyg & Tapet AB

Veckans favoritblogg v.17

Denna vecka vill jag tipsa som om en relativt ny blogg, Hemma hos Stina. Stina skriver personliga inlägg om inredning, pyssel och annat som inspirerar henne. Jag gillade hennes blogg från första början. Ta dig gärna en titt du också.


image78

Ljusdekorationer

Jag tycker om ljus och tycker att det är roligt att dekorera fat med stenar, ljus och annat pynt. Man kan så lätt ändra om dem genom att byta ut färgen på stenarna och ljusen eller ändra pyntet runt om.

De här två ljusdekorationerna har jag gjort iordning här hemma. Jag gillar speciellt det översta, det känns vårigt och de turkosa ljusen är så härliga! Jag ska nog piffa till det nedersta nån dag med nya ljus i nån vårig färg.

image76
image77

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Lin Utzon

Lin Utzon är en duktig dansk konsthantverkare och textildesigner. Hon har bland annat gjort porslin för Royal Copenhagen. Hennes nya vaser Confetti är designade för Rosendahl. De har snygga former och härligt våriga prickar på sig.

image75


Foto: Lin Utzon

Frukt och grönsaker till dukningen

Jag tycker att det är snyggt att använda sig av frukt och grönsaker i olika färger till dukningen. Förutom att det är gott, så är det även en snygg detalj. Better Homes and Gardens visar härligt somriga dukningstips.

cutouts on platefruit on a stick
star cutoutfruit shapes
cucumber slicestuffed tomatoes

Foto: Better Homes and Gardens


Glasdekorationer

I mitt inlägg igår där jag visade min systers dukning fick jag flera frågor om vad det var för något på glasen. Det är figurer i gele. De är till för att sätta på glasen så att man lättare kan hålla reda på vems glas som är vems. Jag fick dem av en kompis för några år sedan, de är köpta på Mique. Så här ser de ut.

image74

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Pyssel

Är du sugen på att pyssla så finns det pysseltips på Pyssel.net. De som är medlemmar på sidan kan skicka in pysseltips och även delta i olika pysseltävlingar. Bland annat får man tips på hur man gör en irisvikning och en pappersboll. Det finns kort som man kan inspireras av när man själv ska tillverka egna.

image71 image72 image73

Foto: Pyssel.net


Dukning

Förra veckan när min syster va här och pysslade så åt vi mat. Medans jag lagade den så dukade hon. Jag tänkte visa er några detaljbilder från hennes dukning. Hon använde bland annat servettringarna som jag har gjort.

Dukning

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Veckans favoritblogg v.16

Denna veckas favoritblogg är Tinaminastina. Hon skriver om inredning, design och visar snygga bilder. En personlig och trevlig blogg!

image66

Dekoupage

Härromdagen pysslade jag och min syster. Vi använde oss av dekoupage-teknik för att dekorera glassaker. Vi använde servetter och dekoupagelim. Lim för dekoupage finns bland annat att köpa på Panduro. När vi hade dekorerat klart så skulle de stå och torka i 24 timmar, sen in i ugnen i 150 grader i 40 minuter (det står på limmet hur länge de ska va inne). Så här blev resultatet.

En trevlig helg önskar jag er allihop!

image69


Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Paketets innehåll

Jag kom på att jag glömde berätta vad jag gav bort i paketet till min kompis. Det var ett grytunderlägg från Pluto produkter som är format som en kvist. Jag tycker den är jätte fin!

Foto: Plutoprodukter
Publicerad med tillåtelse

Paketinslagning

Att ge bort snygga paket förhöjer presenten som är i tycker jag. Jag tycker det är fint att använda enfärgat papper och sen pynta med snören och annat i andra färger. Det finns många snygga mönstrade inslagningspapper, men använder man dem så tycker jag att man ska vara lite mer sparsam med dekorationerna på för att inte ta för mycket uppmärksamhet från pappret.

Så här såg ett paket ut som jag gav till en kompis härromdagen. Det är enkelt inslaget, men blommorna som jag fäste på tycker jag gör paketet lite mer speciellt.

image67
image68

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Veckans favoritblogg v.15

Min favoritblogg denna vecka är TiniTott. Hon skriver personliga inlägg om inredning, pyssel och design. Detta blandas även med schlager och annat som rör sig i hennes liv. Den är verkligen värd att besöka!


Tinitott - logga


Svenskt Tenn

Företaget Svenskt Tenn har funnit sedan 1924. De säljer möbler, textil, lampor och saker till hemmet. Vill man ha hjälp att inreda så kan man boka en tid med någon av deras inredare. Butiken hittar man i Stockholm.

Grunden till inredningsfilosofin i företaget är Josef Franks formgivning och Estrid Ericsons konstnärlighet och uppfinningsrikedom.

"Det spelar ingen roll om man blandar gammalt och nytt, blandar möbelstilar, färger och mönster. Saker som man tycker om kommer ändå av sig själva smälta samman till en lugn enhet. Hemmet behöver inte vara i detalj planerat, inte utstuderat, bara sammanfogat av delar som dess innevånare trivs med och älskar?."
(Josef Frank ur artikel i Form 1958).

image64


Eget collage med bilder från Svenskttenn,se

Sommarnyheter från Favoritsaker

Favoritsaker har kommit med många snygga sommarnyheter. Jag har hittat tre favoriter bland dem som gärna får komma hem till mig.

image61

Frukt- och kakfatet Babel som jag tidigare har tipsat om finns nu även i mindre storlek (22 cm högt istället för 35 cm) och passar bra som godis- och kakfat.
Alice är en riktigt snygg plasttallrik med utstansade spetsmönster i form av blommor. Den finns i flera olika färger.
De söta blommiga glasunderläggen som säljs i 2-pack, finns nu i nya somriga färger.

Eget collage med bilder från Favoritsaker.se

Eget påskägg

När jag skulle köpa ett påskägg till min älskling så hittade jag inget som föll mig i smaken. Därför köpte jag ett ägg och klädde om det i presentpapper. Mitt påskägg blev då snyggt och personligt. Jag knöt även ett presentsnöre runtom och lockade och delade det. Inte så påskigt ägg, men jag gillar det.

Presentpapper kan man använda till mycket förutom att slå in paket. Man kan dekorera tändsticksaskar (som jag
tidigare har tipsat om), klä om lådor och tidskriftssamlare och till mycket annat.

image63

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Påsktårta

När det kommer gäster till påsk så vill man ju bjuda på efterrätt. Då kan en påsktårta med formen av ett ägg vara ett snyggt alternativ nu när det är påsk. Garanterat kommer du imponera på gästerna om du gör denna snygga tårta som Coop tipsar om.

image62

Antal: 8-10 bitar
Tid: cirka 30 min

Ingredienser:
1 förpackning tårtbotten (tredelad)
2 dl vispgrädde
2 färgade marsipanlock, färdigkavlade (gärna ett i grönt och ett i gult)

Fyllning:
3 gelatinblad, blötlagda
½ dl vatten
1 citron, saft och rivet skal
2 äggulor
½ dl socker
3 dl vispgrädde

Tillagning:
Börja med fyllningen. Smält gelationbladen i en kastrull med vatten, citronsaft och citronskal. Låt svalna. Vispa äggulor och socker kraftigt. Vispa grädden och blanda i äggsmeten och gelatinblandningen. Ställ fromagen i kylen att stelna.

Skär ut två lika stora ovala tårtbottnar och en lite mindre. Ta eventuellt hjälp av en stor påskäggshalva som mall. Snedskär kanterna för att få en jämn äggform på tårtan. Varva bottnar och fromage och jämna till så att tårtan liknar ett ägg till formen.

Vispa grädden och bred ovanpå ägget. Gräddlagret fungerar som klister åt marsipanlocket. Rulla ut den ena marsipanrullen över tårtägget, forma med handen och jämna till nederkanten med en kniv. Rulla ut det andra marsipanlocket och skär remsor till band och rosett. Forma små kycklingar av resten.

Dekorera tårtan med band, rosett, kycklingar och gärna sockerpärlor.


Eget collage med bild från Coop Mer smak, nr 3 2007
Text: Coop Mer smak, nr 3 2007

Glad Påsk

Med denna bild vill jag önskar er alla en Glad Påsk!

image60

Foto: © privat

Gör egna väggord

Jag tipsade tidigare om väggord från My first room. Vill man inte beställa så kan man enkelt göra egna väggord genom att göra schabloner. Det är bara att skriva det man vill på datorn och sen skriva ut på OH-papper. Sedan skär man ut dem med en skalpell. Fäst schablonen på väggen med en maskeringstejp som är anpassad för ömtåliga ytor. Fyll i schablonen, använd gärna en schablonstöpplare för att få ett jämt och fint resultat. Dra sedan försiktigt bort schablonen innan färgen har torkat.


image59

Country by mail

Tycker du om att inreda i lantstil så har nätbutiken Country by mail säkert mycket som du vill ha.

Det är Maria Engström som driver företaget. Hon handplockar sina produkter och de flesta av dem kunde man inte hitta på den svenska marknaden tidigare. Maria tycker det är viktigt att veta var och hur produkterna tillverkas, därför är flera av produkterna i Country by mails sortiment tillverkade av ekologiskt odlade råvaror eller inom ramen för Fair Wages Projects.

image58


Eget collage med bilder från Countrybymail.se

Uteblommor

Idag har jag äntligen planterat blommor ute på balkongen. I år ville jag ha gula, lila och vita blommor där ute och planterade några påskliljor och penseér. Härligt och vårigt! Min ljuslykta har fått flytta ut igen nu när det är vår.

Uteblommor

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Veckans favoritblogg v. 14

Art[e]fact är denna veckas favoritblogg. Den är fylld med snygga bilder och inspirerande hantverk. Hon har gjort många snygga saker, bland annat en jätte fin svart skål med guldmönster på. Om du har missat denna blogg så tycker jag att du genast ska gå dit och få inspiration.

image56