Så här stämplar jag

För ett tag sen fick jag en fråga av Aleya om hur jag gör när jag stämplar på kort. Därför tänkte jag visa henne och alla andra hur jag gör. Man kan säkert göra på olika sätt, men så här gör jag.

Jag har stämpeldynor i några olika färger som jag har köpt på Panduro. Den svarta tycker jag är lite för stor, de små gillar jag bättre då man får bättre kontroll över färgen.

stämpeldynor


Jag har många olika stämplar, dem har jag beställt från Pysselmyran och köpt på Panduro.

stämplar


Först trycker jag stämpeln mot stämpeldynan. Detta kan vara lite svårt att göra, då det kan komma färg utanför mönstret och bli kladdigt. Man ska försöka att bara få färg på själva stämpeltrycket. Ett bra tips är att använda en liten stämpeldyna, då får man bättre kontroll och kan färga små bitar i taget. Om man lägger ner stämpeln och trycker stämpeldynan försiktigt mot stämpeln så brukar det gå bra och färgen kommer inte utanför. Se till att hela stämpeln fylls ordentligt med färg. Om stämpeln blir svag, så tycker jag inte att man ska försöka trycka om den på samma ställe, då det är svårt att träffa på exakt samma ställe. Jag brukar istället fylla i trycket med en penna.

På kortet nedan har min syster gjort på detta sätt. Riktigt snyggt blev det!

julkort3


Vill man så kan man stämpla och sen färglägga trycket. På studentkortet som jag gjorde i våras stämplade jag en hund som jag sen målade med olika pennor. Jag stämplade även bokstäver som jag sen målade med pensel och färg. 

Studentkort


Det är färgen nedan som jag brukar använda till att måla det som jag stämplar. Jag har köpt dem på en scrapbookingbutik här i stan. De kostade en del, men det var det värt då de ger riktigt härliga färger. Här är två kort till som jag har gjort på detta sätt.

färg

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Kommentarer
Postat av: Designtjejen

Hej Johanna!
Visst är det ok att du länkar till mig. Jätte kul att du tycker om bloggen! :-)
Åhh.. jag gillar också att stämpla. Det är så otroligt roligt.. jag kan bli helt uppslukad när jag väl sätter mig hahhaa.. Bra förklaring du gav tycker jag.
Kram

Postat av: La Fleur

Åh vilken underbar blogg du har, vad pysslig och duktig du är!:)* Kram la Fluer*

2007-11-27 @ 10:18:08
URL: http://lafleur.webblogg.se
Postat av: Aleya

Åh tack ska du ha! Får nog investera i stämplar och färg för jag kan tyvärr inte måla någonting annat än streckgubbar själv ;)

2007-11-27 @ 11:54:15
URL: http://aleya.webblogg.se
Postat av: Kristina - Kix Inredningskoll

Så kul det verkar vara. Jag har ännu inte provat...

2007-11-27 @ 12:47:33
URL: http://kixkoll.blogg.se
Postat av: Emma

ooh vilken härlig färg det ser ut att vara. vad heter den? kram!

2007-11-27 @ 18:37:04
URL: http://www.interior.webblogg.se
Postat av: Betty

Det låter ju enkelt nog men jag misstänker att det är mer pyssel med det än vad man tror.... :)

2007-11-27 @ 19:35:38
URL: http://fotograferamera.blogg.se
Postat av: Lilla jag

Kul med pysseltips. Har inte vågat mig på sånt själv ännu, men vem vet?!

2007-11-27 @ 19:57:03
URL: http://irenev.blogg.se
Postat av: Carola

Så kul med pysseltips. Här pysslar jag nästan varje dag. Låter som bra färger till stämplarna. Jag använder Distress Ink. Hoppas att du fyndar på något på Panduro.

2007-11-28 @ 19:14:35
URL: http://carolangel.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras inte):

Hemsida/blogg:

Din kommentar:

Trackback