Att göra egna ljus

I förrgår pysslade jag och syrran, vi gjorde egna ljus för första gången. Vi hade samlat på oss stearinstumpar i olika färger som vi använde. Man kan även köpa stearin på en hobbybutik.

Stearin

Vekarna klippte vi i önskad längd. Vi använde brickor som tyngder för att vekarna skulle hållas raka, vi knöt fast dem i ena änden av veken.

Veke & muttrar

Vi klippte till juice- och mjölkförpackningar i lagom höjd. Vi sänkte ner brickorna i förpackningarna och placerade pennorna ovanpå. Man bör använda paraffin när man gör ljus, ju mer paraffin man har i desto längre och bättre brinner ljusen. Använd minst en tredjedel eller upp till hälften paraffin. Häll i färgpigment för att få olika färger. Vi struntade i det då vi hade olika färger på ljusstumparna.

Paraffin

Häll vatten i en kastrull och ställ i rena konservburkar, en för varje färg du vill ha. Koka upp vattnet.

Smälta stearin Smält stearin

När stearin- och parafinblandningen har smält, så är det bara att hälla det i förpackningarna. Vill du göra ett randigt ljus häller du i en färg först och låter den stelna, men dock inte för mycket, för då kan stearinet lossna från kanten. Sen häller du i nästa färg.

I juiceförpackningar

Hur ljusen blev vet jag inte än. Så här såg det ut när jag åkte hem, för vi ville att ljusen skulle stå ett tag innan vi tog ur dem i förpackningarna. Syrran har tagit ur dem och imorgon ska jag dit och se hur de blev. Så ni får vänta lite till med att se resultatet.

Nästan färdigt

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Kommentarer
Postat av: Tipsa om detta på alltihemmet.se!

Hej, vilket bra tips att göra egna ljus av gamla ljusrester! Lägg in detta smarta tips på Allt i Hemmets webbplats så får du en inspirerande köksbok i present! Det vore jättekul tycker jag, det är säkert flera som vill se hur man kan göra egna ljus.

Vänliga hälsningar Lina Hedberg, webbredaktör på Allt i Hemmet

Postat av: Malin

Hej! Vad pyssliga & duktiga ni är! Blev ju jättefina ljus. Jag & några bakanta brukar stöpa ljus & göra polkagrisar varje år till jul.:) En liten tradition vi har.

Ha det så bra! Kram

2007-10-31 @ 21:37:13
Postat av: Nilla

Kul! Det där provade vi på förrförra året! Ha det bra.

2007-11-14 @ 18:45:04
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Madde

gud vilka bra tips, helt underbart jag har länge viljat göra egna ljus, och får verkligen mersmak när jag ser dina bilder och får det förklarat med jätte bra tips :D
tack tack

2008-01-06 @ 17:34:37
URL: http://darthtari.deviantart.com
Postat av: Sofie

Gud vad bra tips!

och en kul blogg du har oxå!

Jätte bra förklarat och fattar presic,

tänkte provva imorgon :D



Tack för tipsen!

2009-05-03 @ 21:08:01
Postat av: morgan

Hej



Bra förklaring :)



Vad använde ni för något till själva veken ?



MVH

Morgan

2009-10-04 @ 13:38:21
Postat av: J o h a n n a

Så bra att ni gillar förklaringen! Det var jättekul att göra egna ljus tyckte jag!



Morgan: Det finns färdiga vekar att köpa i de flesta hobbybutiker. Vi köpte våra på Panduro. Det var en jättelång veke som vi sedan klippte i just den längden som vi ville ha.

2009-10-18 @ 20:26:24
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: frida

snacka om att bli inspererad det ska jag verkligen testa :)

Postat av: J o h a n n a

Frida: Jag tycker absolut att du ska testa detta!!

2009-12-02 @ 22:07:20
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: Lotta

Sitter precis med ett ljus som håller på att brinna ut- det är ett doftljus och jag skulle vilja ta tillvara på resterna. Blev ljusen bra?

När man köper ljusvekegarn ska man "smörja"in dem med stearin eller man kanske inte behandlar garnet?

2010-02-07 @ 19:06:40
Postat av: Malin

Hej!

Gud va bra att du hade skrivit precis hur man kan göra, Ett stort tack för tipsen om juicie, och mjölkförpackningarna, men ljusen blir fyrkantiga då va? Jag har suttit och funderat på hur jag ska göra detta, ett super bra tips.

En fråga, vad är paraffin, och vart köper man de?

jag har nämligen oxå, samlat på mig ljusstumpar som jag tänkte smälta ner och göra egna ljus av :)

Mvh Malin

2010-03-18 @ 19:37:05
URL: http://ThoughtsbyMalin.devote.se
Postat av: polly

Heej!



Jo jag undrar om man kan ta vanliga snören... eller måste man köpa vekar????

2010-05-08 @ 17:50:04
Postat av: Ellinor

Så otroligt bra tips! ni har nu hjälpt mig att komma igång med en ny hobby:) Tack!

2010-06-23 @ 00:20:30
Postat av: var är etiketterna

2010-10-22 @ 14:20:54
Postat av: Emma

Roliga tips! Nu ska jag ta vara på alla små stumpar som blir över! :) Perfekt till jul! Snygg blogg också!

2010-11-08 @ 20:29:47
URL: http://jippejonsson.blogg.se/
Postat av: ia´s hemlis

Tack för tipset, jag googlade för att hitta instruktion för hur man gör och du var första inlägget jag hittade, o jag lär inte behöva leta längre.. TACK. =)

2013-01-18 @ 11:56:49
URL: http://iashemlis.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras inte):

Hemsida/blogg:

Din kommentar:

Trackback