Ljus

Igår var jag inne på Village och kollade på deras vårnyheter. Jag hittade en jätte söt ljuslykta. Jag köpte även ett ljus och blommor till den. När jag kom hem gjorde jag iordning den med vatten och sakerna jag köpt. Så här blev resultatet.

Ljus

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Teburkar

Jag dricker mycket te och tycker det är kul att smaka olika sorter. Jag har mina tesorter i burkar som är köpta på Åhlens. För att hålla reda på vilken tesort som är i varje burk så skrev jag etiketter med innehållet och satte på dem. Nu hittar jag lätt den sort jag vill ha, dessutom blev burkarna finare. Detta kan man såklart använda till vilka burkar man vill och med annat innehåll i.

Teburk efter
 
Teburk innan

Före och efter

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Steninge

Duka strävar efter att erbjuda hemaccessoarer med hög grad av design till sina kunder. Deras serie Steninge innehåller många fina saker. Här nedan har jag gjort ett collage av dem.

Steninge

Eget collage med bilder från Duka

Slettvoll

Det norska företaget Slettvoll är relativt nytt för mig. Deras hemsida är fylld med stilrena produkter och inspirerande bilder. Om någon hittar nå fint så finns Slettvolls produkter att köpa i flera städer runt om i Sverige.

 


Foto: Slettvoll

Göran Wärff

Kosta Boda har jättemycket snyggt. Formgivaren Göran Wärff har en ateljé på Kosta glasbruk och är sedan 1964 knuten till Kosta Boda. Inspirationen till hans konst och formgivning hämtar han från de fenomen som uppstår när glaset bryter ljuset och ljusets spel i naturen. Han har även gjort flera installationer i monumentalformat. Hans verk kan ses på museer och samlingar runt om i hela världen. Här nedan har jag gjort ett collage med några av hans konstverk.

Göran Wärff
Eget collage med bilder från Kostaboda
Publicerade med tillåtelse

Veckans favoritblogg v. 9

Så var det måndag och ny vecka vilket innebär att jag ska visa en ny favoritblogg. Denna vecka har jag valt Drömhem. Anna som driver bloggen visar ständigt nya och inspirerande bilder! Ifall ni har missat den så tycker jag att ni ska gå in och ta er en titt.

Veckans favoritblogg v. 9


Sagaform

Dessa produkter kommer från Sagaform. De är gjorda i vitt stengods och ek . Jag tycker att de är mycket stilrena, jag gillar det vita ihop med ek. I collaget visas två olika varianter på olja och vinägerset med salt och pepparkar till och ett olivskålset. Jag har produkterna längst ner till höger i mitt kök.

Sagaform

Eget collage med bilder från Sagaform
Publicerade med tillåtelse

Ljus från Ellos

Ljus är något som man aldrig kan få för mycket av enligt mig! Det är så mysigt att tända massa ljus här hemma på kvällarna. Det finns så många fina ljus och här har jag gjort ett collage med några av mina favoriter från Ellos.

Ljus från Ellos


Eget collage med bilder från Ellos
Publicerade med tillåtelse

Orkidéer



Orkidéer är min favoritblomma, de är så underbart vackra tycker jag. Phalaenopis, eller Brudorkidé som den också kallas, är den vanligaste sorten av orkidéer och det är just den sorten som jag har två stycken av här hemma, en lila och en vit. Jag har lyckats riktigt bra med mina orkidéer, de blommar lite då och då. 

I senaste numret av tidningen Hem ljuva hem finns en artikel om orkidéer, skriven av Janne Gustafsson. Jag tänkte plocka ut lite information och skötseltips ur hans artikel för att kanske kunna tipsa er andra om hur ni ska sköta era orkidéer.


Vill man ha en lättskött blomma så är brudorkidén, oncidium och dendrobium tre orkidésorter som är bra att välja. Det man bör tänka på när man köper en orkidé är att stjälken och bladen ska vara vätskefyllda. Helst ska man välja en blomma med många knoppar och få redan utslagna blommor. Orkidéer trivs inte i jord, deras rötter vill ha mycket luft och bör därför planteras i furubark.

En orkidé behöver inte särskilt mycket vatten och bör endast vattnas en gång i veckan. Har den inte sugit upp allt vatten ett tag efter vattningen, så bör detta hällas bort. Ett annat alternativ är att doppa den i vatten och sen låta överflödigt vatten rinna bort. När orkidén har tappat alla blommorna på en stjälk, ska den klippas av längst ner. På så sätt kan det växa upp nya stjälkar. Orkidéer trivs bäst på en ljus plats på vintern, men under sommaren bör de skyddas från direkt solljus. Om de placeras för mörkt får de för lite energi och riskerar att tappa sina knopparna.

Har man tur kan orkidén blomma 2-3 gånger per år och varje blomma kan blomma i 1-2 månader. Lycka till med era orkidéer!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 














 

 

 

 

 

 

 

 

 Foto: Blomsterlandet


Inredningsböcker

Nu är det inte långt kvar tills bokrean börjar. Jag har tänkt läsa mer om Feng shui och har efter tips från Jenny på bloggen Jennys hem och harmoni bestämt mig för att köpa de 2 böckerna nedan på rean. Den första heter Rensa i röran med feng shui och är skriven av Karen Kingston. Den andra är Agneta Nyholm Wingqvists bok Feng shui för svenska hem.

Omslagsbild Omslagsbild

Jag funderar även på att köpa nån inredningsbok och tänkte därför höra med er andra om ni har nå tips på nån bok som ni rekommenderar. Vad har ni läst för inredningsböcker? Har ni läst nån som inspirerat mycket? Om jag får många tips kan jag sammanställa dem till en lista och sen publicera den här i bloggen, så ni andra också får boktips.

Ha en trevlig helg!

Foto: Bokus

Sommar hos IKEA

Nu närmar det sig snart mars, men snön ligger fortfarande på marken och kylan är kvar. Men jag längtar efter våren! Och ännu mer längtade jag efter värmen efter att jag varit inne på Lindielays blogg och sett hennes somriga collage från IKEA. Jag var genast tvungen att gå in på IKEA och kolla in deras nyheter. De har många nya härliga sommarprodukter, så jag gjorde ett inspirationscollage.

Sommar hos IKEA


De söta drinkpinnarna med löv säljs i 4-pack för endast 9 kronor.
De blommiga kassarna passar bra när man ska på utflykt. De finns även i rött och brun och kostar 99 kronor.
Blommor hör våren och sommaren till. Vill du va säker på att dina blommor ska blomma länge så är dessa prästkragar i plast ett bra alternativ. 3 stycken kostar 29 kronor och de kan även köpas i orange, rött och vitt.
Värmeljusstakarna är 11 cm höga och går även att användas som blomkruka eller skål. Kostar bara 19 kronor. Finns även i rött och vitt.
3 stycken värmeljushållare med stativ i förzinkat stål kostar 49 kronor. De är 85 cm höga.
För endast 9 kronor kan man köpa 10 stycken förvaringspåsar. De har snygga färger och ett ziplås, så de enkelt kan förslutas.
Hinken i förzinkat stål kan även användas som kruka. Den kostar 99 kronor.
Mina favoriter i detta collage är vaserna. De är 9 cm höga och säljs i 3-pack för 39 kronor.

Foto: IKEA
Publicerade med tillåtelse

Inspiration från BoConcept

Jag gillar BoConcepts hemsida. Den är fylld med produkterna de säljer, men det finns även många vackra inspirationsbilder på hemmets alla rum. Jag gillar att titta på bilder på hur rum kan se ut, man får mer inspiration då än om det bara är en enskild produkt tycker jag.

Inspirationsbilderna finns under kategorin Design & Idéer. Om du blir intresserad av en specifik produkt så står det mer om de numrerade sakerna under varje bild. Ta gärna en titt på deras hemsida.

image158
      
Foto: pressbilder BoConcept

LivingEtc

För den som vill ha inspiration till inredning av hemmets alla rum så kan jag rekommendera LivingEtc. De har ett galleri fyllt med bilder på massa olika rum. Där finns mycket tips och idéer att hämta.

image159
image160

Foto: LivingEtc

Sköna Hem

Sköna Hem har nyligen startat Läsarhemmet. Där har man möjlighet att skicka in bilder på sitt hem och visa för andra. Det kan gälla ett helt hus eller bara ett rum. Man får själv välja om man vill visa före och efter bilder eller bara det färdiga resultatet. Varje månad utses Månadens läsarhem. Vinnaren får en personlig kommentar av Sköna Hems inredare. En ombyggd lada utanför Mariefred var den som senast blev utsedd till Månadens läsarhem.

Jag tycker att det är jättekul att Sköna Hem har startat detta! Man kommer säkert kunna få massa tips och idéer från hemmen. Det är inte enbart bilder som visas, utan man kan även förklara hur man har tänkt när man har inrett och ge tips om praktiska lösningar. Jag tycker personligen att hemma hos bilder är roligast att se och att man får så mycket inspiration och idéer av att se hur andra bor.

image161

Foto: Sköna Hem
Publicerad med tillåtelse

Blommor

Snön ligger fortfarande på marken och det snöade för bara några timmar sen. Men jag längtar bara tills den försvinner och våren kommer. När det inte är vår ute så får man försöka ha lite vårigt inne. Blommor är en av de sakerna som livar upp ett rum därför har jag gjort ett collage med några blommor som jag har här hemma.

Till vänster är en brudorkidée i en svart kruka. Den blommar just nu och är så vacker! Får jag bara välja en blomma, så är orkidéer min favorit!
Den vita krukan och blommorna högst upp i mitten kommer från Plantagen. Jag gillar det vita, det ser så rent och snyggt ut.
Blomman under är från
Blomsterlandet och krukan är köpt i Göteborg på Buketten i höstas.
Längst till höger ser ni en blomma från Boulevard. Vasen är köpt på Dimoda. Jag gillar verkligen blomman och vasen ihop!
Längst ner till vänster är en av mina Cult Design produkter. Jag har visat krukan och ljuset tidigare, men då va det bara en tillfällig blomma i den. Den är nu utbytt mot en gul vårig blomma.

Ha en trevlig Fettisdag och ät semlor! =) Det ska jag göra!

Blommor

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Veckans favoritblogg v. 8


Veckans favoritblogg v. 7

Jag tänkte börja med en ny kategori, veckans favoritblogg. Jag kommer varje vecka att tipsa om en blogg som jag tycker om.

Först ut blir
Perlan som har en mycket inspirerande blogg! Denna vecka har Pernilla lagt ut massa bilder från sitt hem och jag måste säga att det är underbart! Hennes blogg rekommenderar jag varmt att ni kollar in ifall ni inte redan har gjort det!

perlan

Filippa K muggar

Dessa jättesnygga Filippa K muggar hittade jag hos Inreda.com. De finns i flera olika mönster, men det var de svartvita kombinationerna som jag föll för. Rillorna upptill på muggarna gör att de går att staplas på varandra och skyddar även så att man inte bränner sig på muggen. De är gjorda i fältspatporslin och säljs i 2-pack.


Filippa K muggar


Eget collage med bilder från inreda.com

Feng shui

Jag har länge tyckt att feng shui verkar intressant och har tänkt att jag ska läsa en bok om det för att få reda på mer. Men det har aldrig blivit av. För några dagar sen kollade jag på Jennys hem och harmoni vad hon hade skrivit om feng shui. Jag blev verkligen inspirerad av vad hon hade skrivit och nu har jag bestämt mig för att ta tag och läsa en bok om feng shui.

Feng shui handlar om att vi påverkas av allt som finns runt omkring oss. Det finns osynlig energi i all materia, det handlar både om bra och dålig energi. Att inreda för god feng shui innebär att man skapar rum med harmoni och balans. De fem elementen inom feng shui är vatten, trä, jord, eld och metall.

Är nån av er intresserade av feng shui? Har du läst nån bra bok om det som du kan tipsa om?

Att ha levande blommor är positivt enligt feng shui, så med en bild på tulpaner önskar jag er en trevlig kväll!

Tulpaner

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Möhl & Drivsholm Glas

Trine Drivsholm driver tillsammans med sin man Tobias Möhl Möhl & Drivsholm Glas. De är båda glaskonstnärer. Jag var inne på denna danska hemsida och kollade och jag blev verkligen inspirerad av alla underbara bilder! Det är så härliga färger och former!

Ha en trevlig helg allihop!


   

Foto: Möhl & Drivsholm Glas

Blommor och blad

Blommor och blad


Just nu längtar jag till våren och tills blommorna börjar komma i rabatterna. Därför har jag gjort ett inspirationskollage med temat blommor och blad.

Det lila bordet överst heter
Notus och kommer från det franska företaget Matière Grise. Det finns även i flera andra färger.
Till vänster är en av Plutoprodukters nyheter för våren som även finns i vitt och rosa.
Nightfly ljuselement till höger i collaget kommer från Larsson United.
Och längst ner till vänster är en skål med metallblad från BoConcept.

Eget collage med bilder från ovan nämnda företag

Oliver Furniture

Danska Oliver Furniture har en inspirerande hemsida med många härliga bilder. Kolla gärna in den för mer inspiration. Klicka på bilderna för att se dem i större format.



Foto: Oliver Furniture


Carin och Carl

Carin och Carl vill med sina produkter förmedla känslan av klassisk svensk inredning anpassad till vår tid. Butiken finns i Stockholm för den som vill åka dit och titta själv. Det är mycket vitt som gäller och efter att ha kollat bland deras bilder på hemsidan så längtar jag ännu mer efter våren.
image243

Foto: Carin och Carl

Alla hjärtans dag presenter

För alla som inte vet vad ni ska ge bort på Alla hjärtans dag kommer här litet tips. Bluebox har samlat en sida med hjärtliga saker att ge bort och om man vill kan varan levereras direkt hem till mottagaren. De har nallar, halsband, massageoljor, böcker, glas, choklad och mycket annat smått och gott. Men roligast av allt skulle jag tycka att få boken med kärleksförklaring som fylls i av den som ger bort den. Man får fylla i saker om första mötet, första pussen, smeknamn, komplimanger och en rad andra saker, vilket gör att det blir en mycket personlig present. Det finns även plats att klistra in kort. Tänk va gulligt att få en sånn av sin älskling! =)

 Alla hjärtans dag present - Miranda nalleAlla hjärtans dag present - minibokAlla hjärtans dag present - kärleksförklaringar bok
Alla hjärtans dag present - MassageoljaAlla hjärtans dag present - ChampangeglasAlla hjärtans dag present - halsband

Foto: Bluebox


Cult Design

Cult Design efterfrågade bilder på våra Cult produkter, så nu har jag gjort ett collage med mina saker. Jag kan inte få nog av Cults produkter, vill ha dem allihop! Det jag gillar speciellt med dem är att man kan kombinera dem hur man vill och på så sätt göra dem personliga.

Cult Design

Foto: © Johanna / Inredning & pyssel
Vänligen fråga först om du vill låna bilder som jag har fotograferat!

Johanna Form & Design

Johanna Form & Design säljer kort, fotoalbum, tavlor, brickor och en rad andra produkter. Företaget startades år 2001 och i juni 2005 öppnades konceptbutiken "Johanna" i Båstad. Formgivare och illustratör till produkterna är Johanna Lundqvist. Produkterna är jätte söta tycker jag.


 
 


Foto: Johanna Form & Design

Kärleksveckor på Cosas

Att Alla hjärtans dag är den 14:e februari har väll ingen missat. Men de på Cosas tycker att en dag av kärlek är för lite och har två kärleksveckor hos sig. Mellan den 5:e till 18:e februari har de samlat extra många kärleksfulla saker som man kan köpa till sina nära och kära.

Kärleksveckor på Cosas
Eget kollage med bilder från Cosas
Publicerade med tillåtelse

Bolia

Bolia är en dansk möbelkedja med ett eget designteam. De lägger vikt på enkelhet och funktion. Deras vårkatalog finns på webben och den är verkligen inspirerande. Det finns många fina produkter som jag gärna skulle vilja ha.




Foto: Bolia


Fina ting

Fina Ting har som deras namn säger många fina ting. En av sakerna som jag genast föll för är vasen Normann Swing Wase. Jag gillar verkligen formen på den. Den finns tre olika storlekar och de fyra färgerna som visas på bilden nedanför. Bordstabletten Kvist från LaShelf har verkligen härliga färger och mönster. Den har en frostad genomskinlig botten. Disktrasan Äng som är designad av Ulrika Elofsson gör det roligare att hålla rent i köket. Jag tycker att den turkosa sammetslyktan är söt. Den finns i 7 olika färger.

Fina ting

Eget kollage med bilder från Fina Ting

Babell

Vill du ha frukt, kakor eller godis framme på ett snyggt sätt så passar Babell från Koziol perfekt. Med sina tre våningar kan man få plats med en hel del och även ha olika saker på varje våning. Våningarna går att ta isär, så man kan välja om man vill använda en, två eller tre våningar. Det finns i 6 olika färger och kan köpas på Favoritsaker.

Frukt och kakfatet Babell

Eget kollage med bilder från favoritsaker.se

More of Scandinavia

Denna jätte söta skål kommer från Cult Designs nya varumärke More of Scandinavia. Jag har sett den tidigare, men inte tagit med den här i bloggen. Den är verkligen jätte fin, så såklart måste jag visa den för er andra, ifall någon skulle ha missat den. Designen av skålen står Hanna Werning för.




Foto: Frida Berglund, Cult Design
Publicerad med tillåtelse av Frida Berglund

Alla hjärtans dag tips

Nu är det mindre än två veckor kvar till Alla hjärtans dag. Jag hittade en sida med massa Alla hjärtans dag länkar som jag vill dela med mig av. Det är länkar till pyssel, kort, dikter m.m. Jag har bara hinnit kolla några av länkarna, men några tips kan man nog hitta.


Amenity

Via Decor, som jag är tycker har en mysig och inspirerande blogg, hittade jag företaget Amenity. Deras vår och sommar kollektion har nu kommit ut. Den är full med botaniska mönster och är verkligen jätte fin, jag gillar deras färger och mönster! Kolla gärna på deras hemsida för att få mer inspiration.


Amenity


Eget collage med bilder från Amenity

Isa Form

Hos Isa Form kan man beställa skräddarsydda tavlor. Man får själv välja ut vilket motiv man vill ha. De flesta motiven finns i flera olika färger och olika storlekar. Skulle tavlan man vill ha inte finnas i den färg som man önskar, kan man specialbeställa en egen färgkombination för 100 kronor extra. Det finns massa härliga motiv att välja på, jag vill har flera av dem.

Flax SagoskogTill dig


Foto: Isa Form